Onderscheid je met je business als Merk

“…de kracht van je Business als Merk is een reflectie van de kwaliteit van je totale onderneming…”

Profileer je met je Business als Merk

Het succes van je onderneming wordt voor een belangrijk deel bepaald door de manier waarop jij je in de markt profileert! Immers, je wilt geen grijze muis zijn tussen al die andere ondernemingen, die dezelfde diensten of producten aanbieden als jij. Nee, je wilt opvallen met je business, eruit springen. Je wilt je onderscheiden van de rest. En dat doe je in principe met je Business als Merk.

Je Business als Merk…wat is dat…?

Je merk is niet “iets tastbaars” en is niet hetzelfde als je diensten en/of producten. En je merk beperkt zich ook niet tot je logo of huisstijl. Nee, je merk is veel meer. Je merk gaat over herkenning en een gevoel dat mensen ervaren bij je business; je merk is een mentale positie in het hoofd van je doelgroep(en). Je business als merk gaat over de associaties die jouw totale business bij je doelgroep oproept. Je merk geeft aan waarin jij je met je business van anderen op een unieke manier onderscheidt.

Je merk voegt waarde toe aan je dienst en/of product, die niet direct in je product of dienst zelf ligt. Een toegevoegde, immateriële waarde dus. Ook de term “brand-added value” wordt vaak gebruikt. De immateriële waarde van je merk is uiteindelijk belangrijker dan de materiële waarde van je diensten en/of producten. 

4 componenten van je Business als Merk

Je kunt het abstracte begrip merk praktisch en concreet maken, met vier zogenoemde componenten van een merk:
1. merkwaarden – de toegevoegde waarden van jouw business
2. merkpersoonlijkheid – de associaties die je business oproept: de alles overkoepelende reden waarom men bij jou koopt
3. merkonderscheid – dat  heeft betrekking op je USP’s
4. merkidentiteit – je logo, je huisstijl, etc.

Je Business als Merk: belangrijke input voor je marketing

Op basis van je merk ontwikkel je vervolgens een praktisch en effectief communicatieconcept. Daarmee beschik je dan over een helder criterium, waaraan je al je communicatie met je doelgroep kunt (en: moet) toetsen. In die zin geeft je merk focus en richting aan al je marketinguitingen én vormt het de verbindende schakel tussen je eigen business en je doelgroep(en).

Door je merk op de juiste manier uit te dragen, ontstaat bij je doelgroep een positieve merkbeleving: alles wat mensen denken, voelen en zeggen over je business. Met je merk geef je de identiteit van JOUW business een passende vorm, en communiceer je het specifieke karakter en de excellente kwaliteiten van je business. Op die manier laat je de unieke waarden van je business aan de buitenwereld zien en straal je op een authentieke manier de identiteit van je business uit.

Je doelgroep identificeert zich immers makkelijker met de persoonlijkheid van je business, dan alleen maar met een feitelijke beschrijving van je diensten/producten. Als je communiceert vanuit je merk raak je een gevoelige snaar bij mensen, en verwoord je de uitzonderlijke kwaliteit die JOUW business als merk vertegenwoordigt. Daardoor roep je positieve emotionele associaties op in het hoofd en hart van mensen binnen je doelgroep(en). En juist dát vergroot je concurrentiekracht!

Kortom: je business als merk vormt hét fundament en dé input voor effectieve marketing. Communiceer actief met de klanten die passen bij de eigenheid en identiteit van jouw business. Dat zorgt voor een pull-effect. Immers, je merk sluit exact aan bij de specifieke belevingswereld van je doelgroep(en), creëert vertrouwen en draagt bij aan het vergroten van je herkenbaarheid, naamsbekendheid en je bereik. En dat resulteert in meer leads, meer klanten én ondernemingsgroei.

Onderscheid je met je business als Merk

“…de kracht van je Business als Merk is een reflectie van de kwaliteit van je totale onderneming…”

Profileer je met je Business als Merk

Het succes van je onderneming wordt voor een belangrijk deel bepaald door de manier waarop jij je in de markt profileert!

Immers, je wilt geen grijze muis zijn tussen al die andere ondernemingen, die dezelfde diensten of producten aanbieden als jij. Nee, je wilt opvallen met je business, eruit springen. Je wilt je onderscheiden van de rest. En dat doe je in principe met je Business als Merk.

Je Business als Merk…wat is dat…?

Je merk is niet “iets tastbaars” en is niet hetzelfde als je diensten en/of producten. En je merk beperkt zich ook niet tot je logo of huisstijl.

Nee, je merk is veel meer. Je merk gaat over herkenning en een gevoel dat mensen ervaren bij je business; je merk is een mentale positie in het hoofd van je doelgroep(en).

Je business als merk gaat over de associaties die jouw totale business bij je doelgroep oproept. Je merk geeft aan waarin jij je met je business van anderen op een unieke manier onderscheidt.

Je merk voegt waarde toe aan je dienst en/of product, die niet direct in je product of dienst zelf ligt. Een toegevoegde, immateriële waarde dus. Ook de term “brand-added value” wordt vaak gebruikt.

De immateriële waarde van je merk is uiteindelijk belangrijker dan de materiële waarde van je diensten en/of producten.

4 componenten van je Business als Merk

Je kunt het abstracte begrip merk praktisch en concreet maken, met vier zogenoemde componenten van een merk:

1. merkwaarden – de toegevoegde waarden van jouw business
2. merkpersoonlijkheid – de associaties die je business oproept: de alles overkoepelende reden waarom men bij jou koopt
3. merkonderscheid – dat  heeft betrekking op je USP’s
4. merkidentiteit – je logo, je huisstijl, etc.

Je Business als Merk: belangrijke input voor je marketing

Op basis van je merk ontwikkel je vervolgens een praktisch en effectief communicatieconcept. Daarmee beschik je dan over een helder criterium, waaraan je al je communicatie met je doelgroep kunt (en: moet) toetsen.

In die zin geeft je merk focus en richting aan al je marketinguitingen én vormt het de verbindende schakel tussen je eigen business en je doelgroep(en).

Door je merk op de juiste manier uit te dragen, ontstaat bij je doelgroep een positieve merkbeleving: alles wat mensen denken, voelen en zeggen over je business.

Met je merk geef je de identiteit van JOUW business een passende vorm, en communiceer je het specifieke karakter en de excellente kwaliteiten van je business.

Op die manier laat je de unieke waarden van je business aan de buitenwereld zien en straal je op een authentieke manier de identiteit van je business uit.

Je doelgroep identificeert zich immers makkelijker met de persoonlijkheid van je business, dan alleen maar met een feitelijke beschrijving van je diensten/producten.

Als je communiceert vanuit je merk raak je een gevoelige snaar bij mensen, en verwoord je de uitzonderlijke kwaliteit die JOUW business als merk vertegenwoordigt.

Daardoor roep je positieve emotionele associaties op in het hoofd en hart van mensen binnen je doelgroep(en). En juist dát vergroot je concurrentiekracht!

Kortom: je business als merk vormt hét fundament en dé input voor effectieve marketing. Communiceer actief met de klanten die passen bij de eigenheid en identiteit van jouw business.

Dat zorgt voor een pull-effect. Immers, je merk sluit exact aan bij de specifieke belevingswereld van je doelgroep(en), creëert vertrouwen en draagt bij aan het vergroten van je herkenbaarheid, naamsbekendheid en je bereik.

En dat resulteert in meer leads, meer klanten én in ondernemingsgroei.