Hoe maak je een Bedrijfsplan voor je MKB onderneming?

“…vergroot de grip op het dagelijks reilen en zeilen van je onderneming; creëer een reëel, maar uitdagend toekomstperspectief voor je MKB bedrijf…”

Noodzaak van je MKB Bedrijfsplan

Het maken van een Bedrijfsplan behoort meestal niet tot de meest favoriete bezigheden van MKB-directeuren, hoewel de noodzaak ervan meestal wel wordt ingezien. Maar om meer overzicht en grip op je business te krijgen, is het zinvol om een compact en samenhangend Plan te maken.

Je maakt een Bedrijfsplan allereerst voor jezelf; je wordt dan als het ware gedwongen om goed na te denken over wat je zelf nu eigenlijk wilt, over je eigen verhaal, je eigen ideeën met betrekking tot je eigen bedrijf. JIJ bent de baas over jouw bedrijf; jouw persoonlijke ervaringen, drijfveren en ambities moeten uiteindelijk leiden tot het succes van jouw MKB-onderneming – en dat succes leg je vast in je Plan!

Proactief problemen voorkomen

In je Plan werk je je gedachten, ideeën en ambities “op papier” uit, zet je de grote lijnen uit, maar word je ook gedwongen om na te denken over bepaalde details. Daardoor krijg je grip op het geheel en ga je proactief te werk, in plaats van voortdurend gejaagd achter de feiten aan te moeten lopen. Daardoor voorkom je bepaalde problemen, in plaats van ze voortdurend achteraf te moeten oplossen.

Houd het COMPACT

Maak van je Bedrijfsplan geen dik boekwerk; dat werkt meestal toch niet. Maak een COMPACT Plan! Dat doe je allereerst door het aanbrengen van een logische structuur in je Bedrijfsplan. Maar beperk je bovendien tot de zaken die succesbepalend zijn voor JOUW onderneming en laat de rest voor wat het is: je onderneming managen is vooral ook kiezen voor de dingen die je NIET doet!

De opzet van je Bedrijfsplan MKB

Het maken van een Bedrijfsplan is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, zolang je maar een logische structuur hanteert. En deze structuur bepaalt dan tevens de hoofdstukindeling van je Plan.

JE ONDERNEMINGSMISSIE:

Je missie gaat over het bestaansrecht van je onderneming, over de vraag waartoe ze bestaat. En dat is in de eerste plaats NIET voor het maken van winst, hoewel dat wel het hoofddoel van je onderneming is. Nee, het bestaansrecht van je onderneming is extern gericht, namelijk op het voorzien in de specifieke wensen & behoeften van je doelgroep(en).

Je missie beschrijft de primaire functie van je onderneming: “Waar STA ik voor”. Aan de missie van een organisatie zal op korte termijn veelal niet zoveel veranderen.

JE TOEKOMSTVISIE:

Waar de missie nogal statisch is, heeft de visie een veel dynamischer karakter, die aangeeft: “Waar GA ik voor…!”Je toekomstvisie richt je dan onder andere op de financiële toekomst van je onderneming, op je diensten en producten, je klanten (doelgroepen), je medewerkers, de toekomstige kwaliteit van je interne organisatie, etc. Hoe duidelijker je je toekomstvisie beschrijft, hoe makkelijker het is om de rest van je Bedrijfsplan verder uit te werken.

JE STRATEGIEËN:

Je strategieën geven aan hoe je jouw toekomstvisie gaat realiseren. Over strategieën valt vanzelfsprekend enorm veel te vertellen, maar maak het vooral niet te ingewikkeld. Veelgebruikte en makkelijk uit te werken strategieën binnen het MKB zijn bepaalde ondernemingsstrategieën en (een combinatie van) waardestrategieën.

JE ACTIEPLANNEN:

In de onderste laag van de (eerder getoonde) hoofdstructuur, werk je allerlei actieplannen uit met betrekking tot je klanten, je medewerkers, je interne organisatie en je marktbewerking (marketing & sales).In het laatste hoofdstuk van je bedrijfsplan leg je dan de financiële consequenties vast van al je voorgenomen (actie)plannen.

Werk je actieplannen altijd uit met behulp van prestatie-indicatoren (KPI’s): je weet dan exact tot welke deelresultaten bepaalde activiteiten moeten leiden. Na uitvoering van die activiteiten vergelijk je de gewenste met de werkelijke resultaten; zonodig kun je direct én gericht ingrijpen in het alledaagse operationele proces en je targets alsnog behalen

Wil je meer weten over het maken van een Bedrijfsplan…?

In de gratis mini cursus Succesvolle MKB Bedrijven ontdek je welke kwalitatieve basisvoorwaarden je binnen je onderneming minimaal geregeld moet hebben, om niet alleen vandaag, maar ook morgen positieve resultaten te behalen. Werk ze praktisch uit in je bedrijfsplan.

Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor MKB-ondernemers.

LEES MEER OVER MIJ >>

GRATIS MINICURSUSSEN
VOOR HET MANAGEN VAN
JE MKB ONDERNEMING

Graag bied ik je de mogelijkheid om gratis kennis te maken met mijn dienstverlening.

Ontdek hoe je (opnieuw) perspectief in je business aanbrengt. Welke gratis Minicursussen vind jij interessant?

LEES MEER >>

PIJLERS VAN SUCCESVOL MKB ONDERNEMERSCHAP

Mijn online cursussen voor het MKB heb ik ontwikkeld op basis van mijn visie op ondernemerschap voor MKB-ondernemingen, kort en bondig samengevat in mijn Pijlers van Succesvol MKB Ondernemerschap.

LEES MEER >>