Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

 

 

"...10 tips over leidinggeven: één van de vele invalshoeken die je kunt gebruiken om de prestaties van je medewerkers te verbeteren, is het doorvoeren van de principes van Coachend Leidinggeven..."

***

10 praktische tips voor coachend leidinggeven

Hieronder vind je een aantal tips, die betrekking hebben op Resultaatgericht Coachend Leidinggeven, met (dit keer) accent op het betrekken van je medewerkers bij het vaststellen van werkopdrachten en de ruimte die hen wordt geboden bij de uitvoering van hun werk.

***

#1. formuleer in overleg met je medewerkers heldere werkopdrachten & doelen…

#2. …maar laat de praktische invulling aan henzelf over - werk met ruime kaders - het gaat er uiteindelijk om dat ze de eerder afgesproken werkopdracht perfect uitvoeren

#3. geef ervaren medewerkers geen strakke werkopdrachten; dat werkt contraproductief. Vaak hebben ze aan een half woord al genoeg en begrijpen ze exact welke verantwoordelijkheden zij moeten waarmaken

#4. dwing je mensen niet in een strak keurslijf; pas de principes toe van situationeel leidinggeven: geef ze de vrijheid die ze aankunnen - zolang ze maar goed presteren

#5. oefen invloed uit zonder zelf nadrukkelijk aanwezig te zijn - dat is de kunst: een goede leidinggevende voelt exact aan waar hij moet ondersteunen en bijsturen en waar hij z'n mensen (binnen de gestelde kaders) volledig vrij moet laten

#6. formuleer werkopdrachten samen met je medewerkers en maak ze SMART (tijd, kwaliteit/kwantiteit, kosten), zodat je achteraf altijd objectief kunt vaststellen of het werk goed is uitgevoerd

#7. mensen werken het beste als ze dingen mogen doen waar ze echt goed in zijn…geef ze dat werk dan ook - maak optimaal gebruik van de deskundigheden van je medewerkers - dat stimuleert en motiveert!

#8. medewerkers willen (meestal…) zelf verantwoordelijkheid nemen; stimuleer ze daartoe continu. Verantwoordelijkheid nemen, betekent automatisch ook verantwoordelijkheden waarmaken.

#9. vraag je medewerkers regelmatig om advies en dóe er ook echt iets mee (sommige managers denken dat ze alles beter moeten weten dan hun medewerkers...: onzin!)

#10. luister meer dan dat je zelf aan het woord bent (2 oren – 1 mond…); stel vooral veel vragen. Laat je medewerkers dan wel zelf de antwoorden geven...!

***

coachend leidinggeven…(ook) een kwestie van echt mens-zijn

"...coachend leidinggeven is geen techniek die je zomaar even uit de kast haalt; coachend leidinggeven is in eerste instantie een kwestie van echt mens-zijn: je medewerkers als gelijkwaardig mens behandelen…, ook al verschillen jouw verantwoordelijkheden en bevoegdheden met die van je medewerkers en blijf JIJ altijd aansprakelijk voor de eindresultaten die je met je team behaalt...!"

***

***

Pippeling 52
2771 PJ Boskoop
06 21 86 00 44
admin@verkoopstrategie.nl

*****

4 blog categorieën

*****

Wil je nog veel meer weten over optimaal leidinggeven aan je team?

Vraag de Gratis Minicursus (PDF) Operationeel Leidinggeven aan. Daarin vind je een totaalkader, waarmee je de dagelijkse operationele aansturing van je team op een praktische manier “handen en voeten” geeft en waarmee je de principes van coachend leidinggeven & samenwerken kunt doorvoeren binnen je eigen organisatie. Deze operationele stijl van leidinggeven levert onder normale omstandigheden de beste werk- en bedrijfsresultaten op!

"...ontdek hoe je de zelfverantwoordelijkheid van je medewerkers vergroot en mede daardoor optimale werkresultaten behaalt...!"

***

Even voorstellen:

Ik ben Jan Verhoef, eigenaar van Sales Force Consulting. Ik help ambitieuze Mkb-ondernemers, zoals jij, met het perfect combineren van ontspannen én succesvol ondernemen. Maak voor eens en voor altijd een einde aan dat voortdurend jachten en jagen, til je onderneming naar een volgend niveau en maak je persoonlijke doelstellingen en ambities stap voor stap waar (de reden waarom je ooit voor jezelf bent begonnen, toch...?).

Ik help je graag vanuit een aantal verschillende invalshoeken om het ondernemen voor jou zoveel leuker te maken. En wat mij betreft gaat het daarbij om een aantal cruciale gebieden, die in de kern bepalend zijn voor het succes van je onderneming: het maken van een overkoepelend Bedrijfsplan MKB, klantgerichtheid, klantgerichte sales en coachend leidinggeven.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *