Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

------------------------

5 Pijlers van Allround MKB Management

Mijn online cursussen voor het MKB...=> heb ik ontwikkeld op basis van mijn visie op ondernemerschap voor MKB-ondernemingen, kort en bondig samengevat in de 5 Pijlers van Allround MKB Management. Deze Pijlers volgen elkaar logisch op en beïnvloeden elkaar sterk:

  • 1. Mindset van het Ondernemen
  • 2. Je Business als merk
  • 3. Je Bedrijfsplan (inclusief "Prestatiemanagement")
  • 4. Sales/het Verkoopgesprek
  • 5. Operationeel Leidinggeven & Samenwerken

------------------------

#1. Ondernemersmindset

“Mindset” betekent letterlijk: een manier van denken. Je mindset bepaalt hoe je met jezelf, met anderen en met allerlei gebeurtenissen en omstandigheden in je leven omgaat, hoe je daar op reageert en hoe je je vervolgens gedraagt. Je mindset bepaalt ook je denken over het ONDERNEMERSCHAP zélf en heeft daarom ook invloed op je handelen als ondernemer en daarmee op je ondernemingsresultaten.

 

 

"...ALS JE WILT DAT JE ONDERNEMING ECHT VOOR JOU GAAT WERKEN, MOET JE  BEGINNEN MET HET VERDER ONTWIKKELEN VAN JE ONDERNEMERSMINDSET: GROOTS DENKEN & HANDELEN ALS AMBITEUZE ONDERNEMER...!"

------------------------

#2. Je Business als Merk

Ondernemen definieer ik vaak als het winstgevend exploiteren van je merk. Je merk is niet “iets tastbaars” en is niet hetzelfde als je diensten en/of producten. En je merk gaat ook niet alleen over je logo of huisstijl. Nee, je merk is meer. Je merk voegt waarde toe aan je dienst en/of product, die niet direct in je product of dienst zelf ligt. Een toegevoegde, immateriële waarde dus. De immateriële waarde van je merk is uiteindelijk belangrijker dan de materiële waarde van je dienst en/of product. Begin dus altijd met het bouwen van je "Business als Merk". Je merk bouw je onder andere op met de zogenoemde bouwstenen van je merk; dat zijn je merkwaarden, merkonderscheid, merkidentiteit en de persoonlijkheid van je merk.

Je merk vormt de BRON voor een heldere profilering van je business: voor de content op je website, voor je blogs, je sociale media, voor de presentatie van je diensten en/of producten, voor je eigen persoonlijk profiel, voor je online advertentiecampagnes, voor je persoonlijke verkoopgesprekken, etc.

 

 

"...JE MERK LOOPT ALS EEN RODE DRAAD DWARS DOOR JE BEDRIJFSPLAN, MARKETING EN SALES HEEN;
DE KRACHT VAN JE MERK IS EEN AFSPIEGELING VAN DE KWALITEIT VAN JE TOTALE BUSINESS...!"

------------------------

#3. Je Bedrijfsplan

Je MERK vormt belangrijke input voor je Bedrijfsplan. Begin je Plan met het formuleren van een heldere missie, ontwikkel vervolgens een ambitieuze toekomstvisie en leid je (hoofd)doelen af uit je visie. De volgende stap betreft de keuze voor je ondernemingsstrategie. Deze geeft aan hoe je je belangrijkste doelen wilt behalen en geeft bovendien richting aan de praktisch invulling van je dagelijkse operationele activiteiten.

Je doelen & strategie vertaal je vervolgens in praktische, meetbare activiteitenplannen (op basis van de principes van Prestatiemanagement). Dat doe je vanuit 5 verschillende invalshoeken: klanten, medewerkers, interne organisatie, marketing en financiële resultaten.

 

 

"...MET JE BEDRIJFSPLAN VERGROOT JE DE GRIP OP AL JE ONDERNEMINGSACTIVITEITEN, LEG JE DE BASIS VOOR EEN SOLIDE, ONDERSCHEIDENDE EN WINSTGEVENDE BUSINESS, BINNEN EEN ONTSPANNEN SETTING WAARIN JE MET NOG MEER PLEZIER KUNT ONDERNEMEN...!"

------------------------

#4. Je persoonlijke verkoopgesprekken

Welk product of welke dienst je ook verkoopt, de concurrentie is tegenwoordig misschien wel groter dan ooit. Daarom is het belangrijk om je met je business duidelijk te onderscheiden van de rest. Dat geldt zeker voor je persoonlijke verkoopgesprekken. Er zijn minimaal drie invalshoeken die je daarvoor kunt gebruiken. Kort gezegd komen deze op het volgende neer:

  1. #1. pas de juiste verkoopstrategie toe: het basisvertrouwen dat je via je e-mailmarketing al met de prospect hebt opgebouwd, bouw je tijdens het verkoopgesprek uit tot 100%
  2. #2. gebruik de juiste verkooptactieken: vat verkopen op als een menselijke activiteit, als een gesprek tussen twee personen (blijf gewoon jezelf), ga ervan uit dat je de klant 100% wilt helpen (…ooit bang geweest om iemand te helpen…?), begeleid de klant in zijn koopproces (…JIJ bent de deskundige op jouw vakgebied…!) en laat de klant zelf de voordelen verwoorden van jouw diensten en/of producten (dat voorkomt weer allerlei zogenoemde waardebezwaren
  3. #3. breng een duidelijk structuur aan in de opzet van je verkoopgesprek en stel de juiste verkoopvragen op het juiste moment; daardoor kom je zeer professioneel over  bij je toekomstige klant en neemt zijn vertrouwen in jou en je diensten alleen maar toe

 

 

"...HAAL OPTIMAAL RENDEMENT UIT JE VERKOOPGESPREKKEN: STEL DE JUISTE VERKOOPVRAGEN OP HET JUISTE MOMENT; ONTDEK HOE JE OP EEN ONBEVANGEN, NIET OPDRINGERIGE MANIER ELK VERKOOPGESPREK SUCCESVOL KUNT AFSLUITEN...!"

------------------------

#5. Operationeel leidinggeven

Eén van je belangrijkste taken als directeur van je MKB-onderneming is het operationeel leidinggeven aan je managers & medewerkers. De laatste Pijler van Allround MKB Management is dan ook gericht op het ontwikkelen van een coachende, democratische stijl van leidinggeven. Deze leidinggevende stijl levert onder normale omstandigheden de beste (werk)resultaten op!

 

 

"...DEMOCRATISCH, COACHEND LEIDINGGEVEN: LEG VERANTWOORDELIJKHEDEN ZO LAAG MOGELIJK IN JE ORGANISATIE EN MAAK OPTIMAAL GEBRUIK VAN DE DESKUNDIGHEDEN EN HET VERANTWOORDELIJKHEIDSGEVOEL VAN JE MEDEWERKERS...!"

------------------------