Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Pijlers van Allround MKB-Management

Mijn online cursussen voor het MKB...=> heb ik ontwikkeld op basis van mijn visie op ondernemerschap voor MKB-ondernemingen, kort en bondig samengevat in de 6 Pijlers van Allround MKB Management. Deze Pijlers volgen elkaar logisch op en hangen sterk met elkaar samen.

  • 1. De Mens die jij bent
  • 2. Mindset van het Ondernemen
  • 3. Je Business als Merk
  • 4. Je Bedrijfsplan
  • 5. Sales/het Verkoopgesprek
  • 6. Operationeel Leidinggeven & Samenwerken

------------------------

#1. De Mens die jij bent

Het succes van je onderneming begint primair bij jou als MENS – bij wie JIJ bent: jouw persoonlijkheid, je unieke talenten, de ervaringen die je tot nu toe in je leven hebt opgedaan, de waarden en normen die jij belangrijk vindt, de manier waarop jij als MENS in het (sociale) leven staat, et cetera. De Mens én de Ondernemer die jij bent, zijn één en dezelfde persoon. Logisch. Enig inzicht in jezelf als mens is dus belangrijk.

Maar als mens wil je niet 24/7 alleen maar bezig zijn met je onderneming. Daarom moet je je allereerst afvragen hoe je invulling aan je privéleven wilt geven, samen met allen die je lief zijn. Niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst. Maar vaak zijn we als ondernemers zo druk met onze business bezig, dat dat ten koste gaat van een normaal privéleven. Hoe is dat bij jou…?

 

 

 

"...JE MOET JE PRIVÉLEVEN NIET VOLLEDIG LATEN BEPALEN DOOR JE ONDERNEMING, MAAR JE MOET DE INRICHTING EN RESULTATEN VAN JE BUSINESS AANPASSEN AAN DE LIFESTYLE DIE JIJ WILT...!"

------------------------

#2. Ondernemersmindset

“Mindset” betekent letterlijk: een manier van denken. Je mindset bepaalt hoe je met jezelf, met anderen en met allerlei gebeurtenissen en omstandigheden in je leven omgaat, hoe je daar op reageert en hoe je je vervolgens gedraagt. Je mindset bepaalt ook je denken over het ONDERNEMERSCHAP zélf en heeft daarom ook invloed op je handelen als ondernemer en daarmee op je ondernemingsresultaten.

 

 

"...ALS JE WILT DAT JE ONDERNEMING ECHT VOOR JOU GAAT WERKEN, MOET JE  BEGINNEN MET HET VERDER ONTWIKKELEN VAN JE ONDERNEMERSMINDSET: GROOTS DENKEN & HANDELEN ALS AMBITIEUZE ONDERNEMER...!"

------------------------

#3. Je Business als Merk

Om op te vallen met je business is het belangrijk om je onderneming op een onderscheidende manier te profileren. Met een feitelijke beschrijving van je diensten en/of producten alléén lukt dat niet. Er zijn immers al zoveel andere ondernemingen die hetzelfde aanbieden als jij. 

Begin daarom altijd met het bouwen van je "Business als Merk". Je merk is niet “iets tastbaars” en is niet hetzelfde als je diensten en/of producten. En je merk gaat ook niet alleen over je logo of huisstijl. Nee, je merk is meer. Je merk voegt waarde toe aan je dienst en/of product, die niet direct in je product of dienst zelf ligt. Een toegevoegde, immateriële waarde dus. De immateriële waarde van je merk is uiteindelijk belangrijker dan de materiële waarde van je dienst en/of product. 

Je Business als Merk vormt belangrijke INPUT voor: de klantgerichtheid van je onderneming, voor de content op je website, je sociale media, je online advertentiecampagnes, voor je sales, etc.

 

 

"...JE MERK LOOPT ALS EEN RODE DRAAD DWARS DOOR JE KLANTGERICHTHEID, MARKETING EN SALES HEEN;

DE KRACHT VAN JE MERK IS EEN AFSPIEGELING VAN DE KWALITEIT VAN JE TOTALE BUSINESS...!"

------------------------

------------------------

#4. Je Bedrijfsplan

Als ondernemer zit je veelal weinig stil en heb je vaak te maken met hectische omstandigheden. Maar: ben jij de baas over je eigen onderneming, of is jouw onderneming de baas over jou...? 

Ondernemen wordt zo veel leuker en eenvoudiger als je ZELF de regie voert over je onderneming en als je je niet volledig laat ondersneeuwen door allerlei minder belangrijke zaken die voortdurend op je af komen. Immers: JIJ bent de manager van je eigen onderneming en JIJ probeert de situatie zoveel mogelijk naar je eigen hand te zetten. En dat begint met het maken van een beknopt, maar samenhangend businessplan. In die zin is de kwaliteit van je Bedrijfsplan misschien wel de belangrijkste Pijler van Allround MKB-Management.

 

 

"...MET JE BEDRIJFSPLAN VERGROOT JE DE GRIP OP AL JE ONDERNEMINGSACTIVITEITEN, LEG JE DE BASIS VOOR EEN SOLIDE, ONDERSCHEIDENDE EN WINSTGEVENDE BUSINESS, BINNEN EEN ONTSPANNEN SETTING WAARIN JE MET NOG MEER PLEZIER KUNT ONDERNEMEN...!"

------------------------

#5. Sales/het Verkoopgesprek

Welk product of welke dienst je ook verkoopt, de concurrentie is tegenwoordig misschien wel groter dan ooit. Daarom is het belangrijk om je met je business duidelijk te onderscheiden van de rest. Dat geldt zeker tijdens je persoonlijke verkoopgesprekken. In principe kun je elk verkoopgesprek succesvol afsluiten, zolang je maar de juiste salesmindset hanteert en zolang je tijdens je verkoopgesprek maar de juiste, niet-pusherige salestechnieken gebruikt. 

Vanzelfsprekend vormt je Business als Merk belangrijke input voor je Sales. Immers: met je merk onderscheid jij je op een unieke manier van al die anderen in de markt. En met je merk maak je je klanten ook duidelijk waarom JIJ met je business ondubbelzinnig de beste bent in wat je doet en waarom JIJ hen daarom zo perfect kunt helpen met het oplossen van hun problemen. En dát mag je je (toekomstige) klanten tijdens het verkoopgesprek best helder uitleggen, lijkt me…!

 

 

"...HAAL OPTIMAAL RENDEMENT UIT JE VERKOOPGESPREKKEN: MAAK HET VERKOOPGESPREK PERSOONLIJK, EN BEHOUD TEGELIJKERTIJD HET ZAKELIJK KARAKTER. MAAK SALES ZOVEEL LEUKER – NIET ALLEEN VOOR JEZELF, MAAR VOORAL OOK VOOR JE KLANT...!"

------------------------

#6. Operationeel Leidinggeven & Samenwerken

Eén van je belangrijkste taken als directeur van je MKB-onderneming is het operationeel leidinggeven aan je managers & medewerkers. De laatste Pijler van Allround MKB Management is dan ook gericht op het ontwikkelen van een coachende, democratische stijl van leidinggeven. Deze leidinggevende stijl levert onder normale omstandigheden de beste (werk)resultaten op!

 

 

"...DEMOCRATISCH, COACHEND LEIDINGGEVEN: LEG VERANTWOORDELIJKHEDEN ZO LAAG MOGELIJK IN JE ORGANISATIE EN MAAK OPTIMAAL GEBRUIK VAN DE DESKUNDIGHEDEN EN HET VERANTWOORDELIJKHEIDSGEVOEL VAN JE MEDEWERKERS...!"

------------------------