Hoe moet je omgaan met kritiek van anderen…?

“…onzekere ondernemers weten vaak niet goed hoe zij moeten omgaan met kritiek van anderen…”

Ik zie het toch nog regelmatig om me heen: onzekere ondernemers die falen door gebrek aan voldoende zelfvertrouwen. Zij vinden het meestal erg belangrijk dat anderen hen leuk, aardig, goed, mooi (enzovoorts) vinden. In hun “doen-en-laten” zijn zij daarom vaak sterk afhankelijk van het oordeel van anderen.

Zij weten dan ook niet goed hoe zij op de juiste manier moeten omgaan met kritiek van anderen. Sterker nog: minder positieve kritiek maakt hen alleen maar nóg kwetsbaarder en onzekerder.

Maar onthoud dit: de mening of (negatieve) kritiek van een ander is veelal een reflectie van zijn of haar eigen belevingswereld. Volledig subjectief dus.

Begin daarom altijd bij jezelf – vraag jezelf eerst eens af waarom die kritiek zoveel impact op jou heeft. Twijfel je misschien toch teveel aan jezelf – en: is die twijfel dan wel terecht? Ben je nogal onzeker van/over jezelf.

Leg de verantwoordelijkheid bij jezelf – met welke mindset kijk jij naar die kritiek die je van anderen krijgt? En: hoe kun je die mindset zo nodig veranderen?

Voorkom dat je eigenwaarde te afhankelijk is van wat anderen van jou en/of jouw business vinden, óf van wat jij DENKT wat anderen van je vinden: als mens, als ondernemer en als professional. Klopt dat beeld van anderen dan wel met jouw zelfbeeld.

Als ondernemer krijg je altijd wel (een keer) negatieve kritiek. Maar vat die kritiek dan positief op – als een kans om er iets van te leren, als een kans om er ZELF beter van te worden. Wees in ieder geval niet volledig afhankelijk van wat anderen denken dat jij bent. Stel je niet te kwetsbaar op – ga uit van je positieve bedoelingen én van de betekenis die je op basis van je professionaliteit voor anderen kunt zijn.

Hoe ga JIJ om met kritiek van anderen…?

Laat jij je eigen functioneren (ongewild) misschien toch nog teveel bepalen door wat anderen van jou vinden?

Is dat terecht, of is het toch verstandig om jezelf anders op te stellen in deze? Hoe dan?

Denk daar eens over na (als je wilt…).

Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor MKB en ZZP.

Gratis Mini Cursussen over Ondernemerschap

Ontwikkel je tot Allround MKB Ondernemer

Doorgroeien naar Feelance Toplevel…!

Hoe moet je omgaan met kritiek van anderen…?

“…onzekere ondernemers weten vaak niet goed hoe zij moeten omgaan met kritiek van anderen…”

Ik zie het toch nog regelmatig om me heen: onzekere ondernemers die falen door gebrek aan voldoende zelfvertrouwen. Zij vinden het meestal erg belangrijk dat anderen hen leuk, aardig, goed, mooi (enzovoorts) vinden. In hun “doen-en-laten” zijn zij daarom vaak sterk afhankelijk van het oordeel van anderen.

Zij weten dan ook niet goed hoe zij op de juiste manier moeten omgaan met kritiek van anderen. Sterker nog: minder positieve kritiek maakt hen alleen maar nóg kwetsbaarder en onzekerder.

Maar onthoud dit: de mening of (negatieve) kritiek van een ander is veelal een reflectie van zijn of haar eigen belevingswereld. Volledig subjectief dus.

Begin daarom altijd bij jezelf – vraag jezelf eerst eens af waarom die kritiek zoveel impact op jou heeft. Twijfel je misschien toch teveel aan jezelf – en: is die twijfel dan wel terecht? Ben je nogal onzeker van/over jezelf.

Leg de verantwoordelijkheid bij jezelf – met welke mindset kijk jij naar die kritiek die je van anderen krijgt? En: hoe kun je die mindset zo nodig veranderen?

Voorkom dat je eigenwaarde te afhankelijk is van wat anderen van jou en/of jouw business vinden, óf van wat jij DENKT wat anderen van je vinden: als mens, als ondernemer en als professional. Klopt dat beeld van anderen dan wel met jouw zelfbeeld.

Als ondernemer krijg je altijd wel (een keer) negatieve kritiek. Maar vat die kritiek dan positief op – als een kans om er iets van te leren, als een kans om er ZELF beter van te worden.

Wees in ieder geval niet volledig afhankelijk van wat anderen denken dat jij bent. Stel je niet te kwetsbaar op – ga uit van je positieve bedoelingen én van de betekenis die je op basis van je professionaliteit voor anderen kunt zijn.

Hoe ga JIJ om met kritiek van anderen…?

Laat jij je eigen functioneren (ongewild) misschien toch nog teveel bepalen door wat anderen van jou vinden?

Is dat terecht, of is het toch verstandig om jezelf anders op te stellen in deze? Hoe dan?

Denk daar eens over na (als je wilt…).

Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor MKB en ZZP.

Gratis Mini Cursussen over Ondernemerschap

Ontwikkel je tot Allround MKB Ondernemer

Doorgroeien naar Feelance Toplevel…!