Ondernemen en zelfvertrouwen

“…als jij jezelf al niet vertrouwt, waarom zouden anderen (bijvoorbeeld je klanten) dan wel vertrouwen in jou moeten hebben…?”

Eén van de meest cruciale eigenschappen waarover je als ondernemer feitelijk moet beschikken, is zelfvertrouwen – vertrouwen hebben in je talenten, kennis en vaardigheden. Maar (vooral) ook vertrouwen hebben in jezelf als mens én als ondernemer. “Zelfvertrouwen” begint met jezelf vertrouwen – jezelf accepteren, in jezelf blijven geloven, ook al zit het soms wel eens behoorlijk tegen.

Ondernemers met weinig zelfvertrouwen :

  • hebben geringe eigenwaarde – denken (te) negatief over zichzelf
  • denken teveel in beperkingen en onmogelijkheden
  • blijven voortdurend hangen in hun eigen, veilige, warme comfortzone
  • laten zich leiden door angst: zijn bang om te falen, zijn bang voor kritiek van anderen
  • vertonen uitstelgedrag, of pakken zaken helemaal niet op
  • passen zichzelf vanuit hun onzekerheid teveel aan aan de waan van de dag en/of gaan anderen kopiëren
  • volgen te weinig hun eigen intuïtie, ideeën en behoeften, maar negeren zichzelf teveel
  • zijn niet voldoende assertief: zeggen soms/vaak “ja”, ook als zij een duidelijk “nee” voelen
  • verschuilen zich veiligheidshalve achter de argumenten van anderen, in plaat van zelf een duidelijk standpunt in te nemen
  • denken dat succes niet voor hen is weggelegd

Ondernemers met veel zelfvertrouwen:

Succesvolle ondernemers hebben over het algemeen veel zelfvertrouwen, zijn ambiteus, leggen zichzelf uitdagende doelen op, trekken zich in principe weinig aan van de reacties van anderen, maar volgen hun eigen weg en doen het op hun eigen, specifieke manier.

Ondernemers met veel zelfvertrouwen kennen hun sterke punten en werken aan hun zwakke kanten, treden regelmatig uit hun comfortzone, zijn leergierig, nemen gecalculeerde risico’s, staan open voor nieuwe ideeën, gaan dóór waar een ander misschien geneigd is op te geven, zien altijd wel weer mogelijkheden om zichzelf en hun business een extra boost te geven.

jouw zelfvertrouwen als ondernemer…?

Welke van bovenstaande beweringen spreken jou het meeste aan?

En eh…, wees eens eerlijk tegen jezelf: op welke aspecten van het ondernemerschap zou jij je zelfvertrouwen best wat willen/moeten vergroten?

Wat ga je daar concreet aan doen?
Wanneer ga je dat oppakken?

Tot slot nog dit: je huidig kennisniveau over ondernemerschap bepaalt voor een belangrijk deel het maximale ontwikkelingsniveau van je toekomstige business. Blijf je daarom voortdurend ontwikkelen. 

Graag bied ik je daarvoor ook allerlei GRATIS MINI CURSUSSEN, bijvoorbeeld over Ondernemen, Branding, Marketing, Sales, etc. Er zit vast wel een mini cursus bij waarmee jij je inzichten in je business verder kunt vergroten. Oriënteer je, laat je inspireren en doe er je voordeel mee.

Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor MKB en ZZP.

Gratis Mini Cursussen over Ondernemerschap

Jezelf ontwikkelen tot Allround MKB Ondernemer

Doorgroeien naar Allround Freelance Toplevel…!

Ondernemen en zelfvertrouwen

“…als jij jezelf al niet vertrouwt, waarom zouden anderen (bijvoorbeeld je klanten) dan wel vertrouwen in jou moeten hebben…?”

Eén van de meest cruciale eigenschappen waarover je als ondernemer feitelijk moet beschikken, is zelfvertrouwen – vertrouwen hebben in je talenten, kennis en vaardigheden. Maar (vooral) ook vertrouwen hebben in jezelf als mens én als ondernemer. 

“Zelfvertrouwen” begint met jezelf vertrouwen – jezelf accepteren, in jezelf blijven geloven, ook al zit het soms wel eens behoorlijk tegen.

Ondernemers met weinig zelfvertrouwen:

  • hebben geringe eigenwaarde – denken (te) negatief over zichzelf
  • denken teveel in beperkingen en onmogelijkheden
  • blijven voortdurend hangen in hun eigen, veilige, warme comfortzone
  • laten zich leiden door angst: zijn bang om te falen, zijn bang voor kritiek van anderen
  • vertonen uitstelgedrag, of pakken zaken helemaal niet op
  • passen zichzelf vanuit hun onzekerheid teveel aan aan de waan van de dag en/of gaan anderen kopiëren
  • volgen te weinig hun eigen intuïtie, ideeën en behoeften, maar negeren zichzelf teveel
  • zijn niet voldoende assertief: zeggen soms/vaak “ja”, ook als zij een duidelijk “nee” voelen
  • verschuilen zich veiligheidshalve achter de argumenten van anderen, in plaat van zelf een duidelijk standpunt in te nemen
  • denken dat succes niet voor hen is weggelegd

Ondernemers met veel zelfvertrouwen:

Succesvolle ondernemers hebben over het algemeen veel zelfvertrouwen, geven nooit op, trekken zich in principe weinig aan van de reacties van anderen, maar volgen hun eigen weg en doen het op hun eigen, specifieke manier. 

Ondernemers met veel zelfvertrouwen gaan dóór waar een ander misschien geneigd is op te geven; zij zien altijd wel weer mogelijkheden om zichzelf en hun business een extra boost te geven.

jouw zelfvertrouwen als ondernemer…?

Welke van bovenstaande beweringen spreken jou het meeste aan?

En eh…, wees eens eerlijk tegen jezelf: op welke aspecten van het ondernemerschap zou jij je zelfvertrouwen best wat willen/moeten vergroten?

Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor MKB en ZZP.

Gratis Mini Cursussen over Ondernemerschap

Jezelf ontwikkelen tot Allround MKB Ondernemer

Doorgroeien naar Allround Freelance Toplevel…!