Kwalitatieve drivers achter de winst van je MKB onderneming

“…ontdek de kwalitatieve drivers, die uiteindelijk de winst van jouw MKB onderneming bepalen, en die je perfect kunt gebruiken voor de alledaagse operationele aansturing van je business…”

Stimulerende kracht achter je ondernemingsresultaten

Als directeur van je MKB onderneming ben jij de stimulerende en drijvende kracht achter de (hoofd)doelen, die je met je managers en overige medewerkers wilt behalen. In principe hebben je belangrijkste doelen betrekking op:

  • positieve financiële resultaten
  • tevreden klanten
  • tevreden medewerkers

Ook al ben je misschien redelijk tevreden over je huidige resultaten, toch heb je het gevoel dat het (op onderdelen) nog beter kan en misschien wel beter moet. Je wilt de nodige verbeteringen doorvoeren; maar waar moet je beginnen? Welke zogenoemde kwalitatieve drivers kun je het beste aanpakken, waardoor je je “toko” nog beter gaat managen en veel meer rust krijgt in de tent?

 

Financiële eindresultaten kun je niet meer managen

Het financiële hoofddoel van je MKB onderneming is veelal gericht op het maken van zoveel mogelijk winst. Maar financiële eindresultaten op zich zijn een gegeven en kun je niet meer managen of beïnvloeden; ze zijn output en het gevolg van allerlei “onderliggende drivers” die ergens in je organisatie hebben plaatsgevonden: een kwestie van oorzaak & gevolg, dus.

In die zin zijn financiële eindcijfers op zich beperkt bruikbaar om je onderneming beter te managen. Je moet je daarom ook richten op onderliggende kwalitatieve drivers, die uiteindelijk bepalend zijn voor de winst van je MKB onderneming.

 

Voorbeelden van kwalitatieve drivers achter de winst van je MKB onderneming

 

  • winstgevendheid totale klantenbestand
  • kwaliteit (competenties) medewerkers
  • kwaliteit samenwerking
  • kwaliteit interne werkprocessen
  • de kwaliteit van je bedrijfsplan
  • et cetera, et cetera, et cetera

 

Aanpak: maak een complete inventarisatie van JOUW kwalitatieve drivers

Breng de specifieke kwalitatieve drivers van JOUW onderneming in kaart. Maak een zo compleet mogelijke inventarisatie. Kies vervolgens de belangrijkste activiteiten (inclusief daaraan gekoppelde KPI’s & targets) die tot het realiseren van die kwalitatieve drivers moeten leiden.

Beperk je tot het beïnvloeden van díe factoren, die sterk bepalend zijn voor het realiseren van de winst van MKB onderneming…en laat de rest voor wat het is. Managen is ook kiezen voor zaken die je NIET doet…!

Wil je meer weten over het managen van jouw kwalitatieve drivers…?

In de gratis mini cursus Succesvolle MKB Bedrijven ontdek je meer over de kwalitatieve basisvoorwaarden die je binnen je onderneming minimaal geregeld moet hebben, om positieve resultaten te behalen.

Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor MKB-ondernemers.

LEES MEER OVER MIJ >>

GRATIS MINICURSUSSEN
VOOR HET MANAGEN VAN
JE MKB ONDERNEMING

Graag bied ik je de mogelijkheid om gratis kennis te maken met mijn dienstverlening.

Ontdek hoe je (opnieuw) perspectief in je business aanbrengt. Welke gratis Minicursussen vind jij interessant?

LEES MEER >>

PIJLERS VAN SUCCESVOL MKB ONDERNEMERSCHAP

Mijn online cursussen voor het MKB heb ik ontwikkeld op basis van mijn visie op ondernemerschap voor MKB-ondernemingen, kort en bondig samengevat in mijn Pijlers van Succesvol MKB Ondernemerschap.

LEES MEER >>