Pijlers Ondernemerschap MKB
“…de kwalitatieve basisoorwaarden waar je onderneming minimaal aan moet voldoen…!”
Mijn online opleidingsconcept De Allround MKB Ondernemer…> heb ik ontwikkeld op basis van mijn visie op ondernemerschap voor MKB-ondernemingen. Deze visie heb ik kort en bondig samengevat in de Pijlers van Succesvol MKB Ondernemerschap. Deze Pijlers volgen elkaar logisch op en hangen sterk met elkaar samen:
#1. De Mens en Ondernemer die jij bent
Het succes van je onderneming begint primair bij jou als MENS – bij wie JIJ bent: jouw persoonlijkheid, je unieke talenten, de waarden en normen die jij belangrijk vindt, maar bijvoorbeeld ook je mindset. Je mindset is een manier van denken, die bepaalt hoe je met anderen en met allerlei gebeurtenissen in je leven omgaat, hoe je daar op reageert en hoe je je vervolgens gedraagt – als mens en als ondernemer.
Maar als mens en als ondernemer wil je niet 24/7 alleen maar bezig zijn met je onderneming. Daarom moet je je allereerst afvragen hoe je invulling aan je privéleven wilt geven, samen met allen die je lief zijn. Niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst. Maar vaak zijn we als ondernemers zo druk met onze business bezig, dat dat ten koste gaat van een normaal privéleven. Hoe is dat bij jou…?
“…JE MOET JE PRIVÉLEVEN NIET VOLLEDIG LATEN BEPALEN DOOR JE ONDERNEMING, MAAR JE MOET DE INRICHTING EN RESULTATEN VAN JE BUSINESS AANPASSEN AAN DE LIFESTYLE DIE JIJ WILT…!”
#2. Je Business als Merk
Om op te vallen met je business is het belangrijk om je onderneming op een onderscheidende manier te profileren. Met een feitelijke beschrijving van je diensten en/of producten alléén lukt dat niet. Er zijn immers al zoveel andere ondernemingen die hetzelfde aanbieden als jij.
Begin daarom altijd met het bouwen van je “Business als Merk”. Je merk is niet “iets tastbaars” en is niet hetzelfde als je diensten en/of producten. En je merk gaat ook niet alleen over je logo of huisstijl. Nee, je merk is meer. Je merk geeft aan waarin jij je met je business op een unieke manier van je belangrijkste concurrenten onderscheidt.
Je merk voegt waarde toe aan je dienst en/of product, die niet direct in je product of dienst zelf ligt. Een toegevoegde, immateriële waarde dus. De immateriële waarde van je merk is uiteindelijk belangrijker dan de materiële waarde van je dienst en/of product.
Je Business als Merk vormt belangrijke INPUT voor: de klantgerichtheid van je onderneming, voor je marketing en voor je sales.
“…JE MERK LOOPT ALS EEN RODE DRAAD DWARS DOOR JE KLANTGERICHTHEID, MARKETING EN SALES HEEN; DE KRACHT VAN JE MERK IS EEN AFSPIEGELING VAN DE KWALITEIT VAN JE TOTALE BUSINESS…!”
#3. Klantgerichtheid
Zonder klanten heb je geen business. Daarom is het niet meer dan logisch dat je klanten een centrale positie innemen binnen je bedrijfsvoering. Maar klantgerichtheid is (veel) meer dan je bedrijf alleen maar presenteren in termen van “bij ons staat de klant centraal, wij leveren kwaliteitsproducten en bieden optimale service.”
Daarmee onderscheid je je tegenwoordig niet meer. Je moet je beleid & organisatie met betrekking tot je klanten concreet en tastbaar maken. Dat doe je onder andere door je klantgerichtheid te baseren op je “Business als MERK” en te vertalen in (merk)waarden die je met je totale business uiteindelijk biedt.
“…DE KLANTGERICHTHEID VAN JE ONDERNEMING MOET ALLEREERST ZORGEN VOOR TEVREDEN ÉN TROUWE KLANTEN. MAAR KLANTGERICHTHEID MOET NATUURLIJK UITEINDELIJK RESULTEREN IN DE (FINANCIËLE) GROEI VAN JE ONDERNEMING…!”
#4. Je Marketing
Je Business bestaat, kort gezegd, uit je diensten en/of producten en uit het winstgevend verkopen ervan. Tussen je diensten/producten en je sales zit je MARKETING. En met marketing gaat het vaak mis.
De belangrijkste oorzaak van tegenvallende resultaten moet je vaak zoeken in middelmatige tot slechte marketing. Baseer je marketing en marketingstrategie altijd op je “Business als Merk”. Immers: je merk maakt duidelijk waarin jij je met je business op een unieke manier van anderen onderscheidt. En dat onderscheid moet vooral tot uitdrukking komen in je alledaagse, operationele marketing.
“…NEEM GEEN GENOEGEN MEER MET ALLEDAAGSE MIDDELMATIGE MARKETING, WEES CREATIEF – GA VOOR DE ABSOLUTE TOP: ONTWIKKEL JE EIGEN, UNIEKE MAGIC MARKETING MASTERPIECE…!”
#5. Sales/het Verkoopgesprek
Welk product of welke dienst je ook verkoopt, de concurrentie is tegenwoordig misschien wel groter dan ooit. Daarom is het belangrijk om je met je business duidelijk te onderscheiden van de rest. Dat geldt zeker tijdens je persoonlijke verkoopgesprekken. In principe kun je elk verkoopgesprek succesvol afsluiten, zolang je maar de juiste salesmindset hanteert en zolang je tijdens je verkoopgesprek maar de juiste, niet-pusherige salestechnieken gebruikt.
Vanzelfsprekend vormt je Business als Merk belangrijke input voor je Sales. Immers: met je merk onderscheid jij je op een unieke manier van al die anderen in de markt. En met je merk maak je je klanten ook duidelijk waarom JIJ met je business ondubbelzinnig de beste bent in wat je doet en waarom JIJ hen daarom zo perfect kunt helpen met het oplossen van hun problemen. En dát mag je je (toekomstige) klanten tijdens het verkoopgesprek best helder uitleggen, lijkt me…!
“…HAAL OPTIMAAL RENDEMENT UIT JE VERKOOPGESPREKKEN: MAAK HET VERKOOPGESPREK PERSOONLIJK, EN BEHOUD TEGELIJKERTIJD HET ZAKELIJK KARAKTER. MAAK SALES ZOVEEL LEUKER – NIET ALLEEN VOOR JEZELF, MAAR VOORAL OOK VOOR JE KLANT…!”
#6. Operationeel Leidinggeven & Samenwerken
Eén van je belangrijkste taken als directeur van je MKB-onderneming is het operationeel leidinggeven aan je managers & medewerkers. Deze Pijler van Succesvol MKB Ondernemerschap is dan ook gericht op het ontwikkelen van een coachende, democratische stijl van leidinggeven. Deze leidinggevende stijl levert onder normale omstandigheden de beste (werk)resultaten op!
“…DEMOCRATISCH, COACHEND LEIDINGGEVEN: LEG VERANTWOORDELIJKHEDEN ZO LAAG MOGELIJK IN JE ORGANISATIE EN MAAK OPTIMAAL GEBRUIK VAN DE DESKUNDIGHEDEN EN HET VERANTWOORDELIJKHEIDSGEVOEL VAN JE MEDEWERKERS…!”
#7. Je Bedrijfsplan MKB
Als ondernemer zit je veelal weinig stil en heb je vaak te maken met hectische omstandigheden. Maar: ben jij de baas over je eigen onderneming, of is jouw onderneming de baas over jou…?
Ondernemen wordt zo veel leuker en eenvoudiger als je ZELF de regie voert over je onderneming en als je je niet volledig laat ondersneeuwen door allerlei minder belangrijke zaken die voortdurend op je af komen. Immers: JIJ bent de manager van je eigen onderneming en JIJ probeert de situatie zoveel mogelijk naar je eigen hand te zetten.
En dat begint met het maken van een beknopt, maar samenhangend businessplan. In die zin is de kwaliteit van je Bedrijfsplan misschien wel de belangrijkste Pijler van Succesvol MKB Ondernemerschap.
“…MET JE BEDRIJFSPLAN VERGROOT JE DE GRIP OP AL JE ONDERNEMINGSACTIVITEITEN, LEG JE DE BASIS VOOR EEN SOLIDE, ONDERSCHEIDENDE EN WINSTGEVENDE BUSINESS, BINNEN EEN ONTSPANNEN SETTING WAARIN JE MET NOG MEER PLEZIER KUNT ONDERNEMEN…!”
Mijn online opleidingsconcept De Allround MKB Ondernemer heb ik ontwikkeld op basis van mijn visie op ondernemerschap voor MKB-ondernemingen.
Deze visie heb ik kort en bondig samengevat in de Pijlers van Succesvol MKB Ondernemerschap. Deze Pijlers volgen elkaar logisch op en hangen sterk met elkaar samen:
#1. De Mens en Ondernemer die jij bent
Het succes van je onderneming begint primair bij jou als MENS – bij wie JIJ bent: jouw persoonlijkheid, je unieke talenten, de waarden en normen die jij belangrijk vindt, maar bijvoorbeeld ook je mindset. Je mindset is een manier van denken, die bepaalt hoe je met anderen en met allerlei gebeurtenissen in je leven omgaat, hoe je daar op reageert en hoe je je vervolgens gedraagt – als mens en als ondernemer.
Je mindset bepaalt ook je denken over het ONDERNEMERSCHAP zélf en heeft daarom ook invloed op je handelen als ondernemer en daarmee op je ondernemersresultaten. De Mens én de Ondernemer die jij bent, zijn één en dezelfde persoon. Logisch. Enig inzicht in jezelf als mens is dus belangrijk.
Maar als mens en als ondernemer wil je niet 24/7 alleen maar bezig zijn met je onderneming. Daarom moet je je allereerst afvragen hoe je invulling aan je privéleven wilt geven, samen met allen die je lief zijn. Niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst. Maar vaak zijn we als ondernemers zo druk met onze business bezig, dat dat ten koste gaat van een normaal privéleven. Hoe is dat bij jou…?
“…JE MOET JE PRIVÉLEVEN NIET VOLLEDIG LATEN BEPALEN DOOR JE ONDERNEMING, MAAR JE MOET DE INRICHTING EN RESULTATEN VAN JE BUSINESS AANPASSEN AAN DE LIFESTYLE DIE JIJ WILT…!”
#2. Je Business als Merk
Om op te vallen met je business is het belangrijk om je onderneming op een onderscheidende manier te profileren. Met een feitelijke beschrijving van je diensten en/of producten alléén lukt dat niet. Er zijn immers al zoveel andere ondernemingen die hetzelfde aanbieden als jij.
Begin daarom altijd met het bouwen van je “Business als Merk”. Je merk is niet “iets tastbaars” en is niet hetzelfde als je diensten en/of producten. En je merk gaat ook niet alleen over je logo of huisstijl. Nee, je merk is meer. Je merk geeft aan waarin jij je met je business op een unieke manier van je belangrijkste concurrenten onderscheidt.
Je merk voegt waarde toe aan je dienst en/of product, die niet direct in je product of dienst zelf ligt. Een toegevoegde, immateriële waarde dus. De immateriële waarde van je merk is uiteindelijk belangrijker dan de materiële waarde van je dienst en/of product.
Je Business als Merk vormt belangrijke INPUT voor: de klantgerichtheid van je onderneming, voor je marketing en voor je sales.
“…JE MERK LOOPT ALS EEN RODE DRAAD DWARS DOOR JE KLANTGERICHTHEID, MARKETING EN SALES HEEN; DE KRACHT VAN JE MERK IS EEN AFSPIEGELING VAN DE KWALITEIT VAN JE TOTALE BUSINESS…!”
#3. Klantgerichtheid
Zonder klanten heb je geen business. Daarom is het niet meer dan logisch dat je klanten een centrale positie innemen binnen je bedrijfsvoering.
Maar klantgerichtheid is (veel) meer dan je bedrijf alleen maar presenteren in termen van “bij ons staat de klant centraal, wij leveren kwaliteitsproducten en bieden optimale service.” Daarmee onderscheid je je tegenwoordig niet meer.
Je moet je beleid & organisatie met betrekking tot je klanten concreet en tastbaar maken. Dat doe je onder andere door je klantgerichtheid te baseren op je “Business als MERK” en te vertalen in (merk)waarden die je met je totale business uiteindelijk biedt.
“…DE KLANTGERICHTHEID VAN JE ONDERNEMING MOET ALLEREERST ZORGEN VOOR TEVREDEN ÉN TROUWE KLANTEN. MAAR KLANTGERICHTHEID MOET NATUURLIJK UITEINDELIJK RESULTEREN IN DE (FINANCIËLE) GROEI VAN JE ONDERNEMING…!”
#4. Je Marketing
Je Business bestaat, kort gezegd, uit je diensten en/of producten en uit het winstgevend verkopen ervan. Tussen je diensten/producten en je sales zit je MARKETING. En met marketing gaat het vaak mis.
De belangrijkste oorzaak van tegenvallende resultaten moet je vaak zoeken in middelmatige tot slechte marketing. Baseer je marketing en marketingstrategie altijd op je “Business als Merk”.
Immers: je merk maakt duidelijk waarin jij je met je business op een unieke manier van anderen onderscheidt. En dat onderscheid moet vooral tot uitdrukking komen in je alledaagse, operationele marketing.
“…NEEM GEEN GENOEGEN MEER MET ALLEDAAGSE MIDDELMATIGE MARKETING, WEES CREATIEF – GA VOOR DE ABSOLUTE TOP: ONTWIKKEL JE EIGEN, UNIEKE MAGIC MARKETING MASTERPIECE…!”
#5. Sales – het Verkoopgesprek
Welk product of welke dienst je ook verkoopt, de concurrentie is tegenwoordig misschien wel groter dan ooit. Daarom is het belangrijk om je met je business duidelijk te onderscheiden van de rest. Dat geldt zeker tijdens je persoonlijke verkoopgesprekken.
In principe kun je elk verkoopgesprek succesvol afsluiten, zolang je maar de juiste salesmindset hanteert en zolang je tijdens je verkoopgesprek maar de juiste, niet-pusherige salestechnieken gebruikt.
Vanzelfsprekend vormt je Business als Merk belangrijke input voor je Sales. Immers: met je merk onderscheid jij je op een unieke manier van al die anderen in de markt.
En met je merk maak je je klanten ook duidelijk waarom JIJ met je business ondubbelzinnig de beste bent in wat je doet en waarom JIJ hen daarom zo perfect kunt helpen met het oplossen van hun problemen.
En dát mag je je (toekomstige) klanten tijdens het verkoopgesprek best helder uitleggen, lijkt me…!
“…HAAL OPTIMAAL RENDEMENT UIT JE VERKOOPGESPREKKEN: MAAK HET VERKOOPGESPREK PERSOONLIJK, EN BEHOUD TEGELIJKERTIJD HET ZAKELIJK KARAKTER. MAAK SALES ZOVEEL LEUKER – NIET ALLEEN VOOR JEZELF, MAAR VOORAL OOK VOOR JE KLANT…!”
#6. Operationeel Leidinggeven & Samenwerken
Eén van je belangrijkste taken als directeur van je MKB-onderneming is het operationeel leidinggeven aan je managers & medewerkers.
Deze Pijler van Succesvol MKB Ondernemerschap is dan ook gericht op het ontwikkelen van een coachende, democratische stijl van leidinggeven.
Deze leidinggevende stijl levert onder normale omstandigheden de beste (werk)resultaten op!
“…DEMOCRATISCH, COACHEND LEIDINGGEVEN: LEG VERANTWOORDELIJKHEDEN ZO LAAG MOGELIJK IN JE ORGANISATIE EN MAAK OPTIMAAL GEBRUIK VAN DE DESKUNDIGHEDEN EN HET VERANTWOORDELIJKHEIDSGEVOEL VAN JE MEDEWERKERS…!”
#7. Je Bedrijfsplan MKB
Als ondernemer zit je veelal weinig stil en heb je vaak te maken met hectische omstandigheden. Maar: ben jij de baas over je eigen onderneming, of is jouw onderneming de baas over jou…?
Ondernemen wordt zo veel leuker en eenvoudiger als je ZELF de regie voert over je onderneming en als je je niet volledig laat ondersneeuwen door allerlei minder belangrijke zaken die voortdurend op je af komen. Immers: JIJ bent de manager van je eigen onderneming en JIJ probeert de situatie zoveel mogelijk naar je eigen hand te zetten.
En dat begint met het maken van een beknopt, maar samenhangend businessplan. In die zin is de kwaliteit van je Bedrijfsplan misschien wel de belangrijkste Pijler van Succesvol MKB Ondernemerschap.
“…MET JE BEDRIJFSPLAN VERGROOT JE DE GRIP OP AL JE ONDERNEMINGSACTIVITEITEN, LEG JE DE BASIS VOOR EEN SOLIDE, ONDERSCHEIDENDE EN WINSTGEVENDE BUSINESS, BINNEN EEN ONTSPANNEN SETTING WAARIN JE MET NOG MEER PLEZIER KUNT ONDERNEMEN…!”