Hoogdravende ambities…?
“…hoogdravende ambities”…, of is het toch verstandig om een “droombedrijf” als ideaalplaatje van de toekomst na te streven?
Soms klinkt het allemaal wat hoogdravend, enigszins clichéachtig, irreëel, of zelfs “Amerikaans”: het hebben van een droom, het nastreven van je droombedrijf. En ik moet eerlijk zeggen: ik heb jarenlang enigszins minachtend, sceptisch en argwanend tegen dit soort “abstracte” uitspraken aangekeken: allerlei berichten die ik hierover tegenkwam, heb ik lange tijd vrijwel direct naast me neergelegd en verder ongelezen weer gedelete.
Maar in de loop van de jaren ben ik toch veel genuanceerder gaan denken over het “nastreven van een droom”. Sterker nog: ik ben er inmiddels van overtuigd dat je ook als ondernemer een “droom” moet hebben, een ultiem doel dat je op lange(re) termijn met je onderneming nastreeft.
Welke invulling jij zelf ook aan je ambities geeft: als je niet weet waar je op langere termijn met je business naartoe wilt, dan kom je er natuurlijk nooit. Met andere woorden: je ambities vormen een speerpunt en geven concreet richting aan je denken en aan je alledaagse werkzaamheden.
Maak van je lange termijn doelen dan ook altijd een praktische en operationele vertaalslag voor de korte termijn: weet wat je vandaag gaat doen en waarom je dat doet: vandaag bepaalde acties ondernemen die bijdragen aan het ultieme doel dat je uiteindelijk nastreeft.
En natuurlijk gaat dat alledaagse ondernemen niet altijd over rozen; als ondernemer word je veelal ook met de nodige ups en downs geconfronteerd. Maar eventuele tegenslagen kun je nu eenmaal beter accepteren als je weet waarom je het allemaal doet, namelijk het realiseren van een droom. Dat motiveert, geeft richting, houvast en controle.
jouw ambities…?
Welke zakelijke ambities, welk ideaalplaatje van de toekomst, heb jij voor ogen: het droombedrijf wat je “good to good” gaat realiseren…?
Denk daar, voor zover nodig, nog eens goed over na. Hoe concreet heb je jouw ambities geformuleerd?
Tot slot nog dit: je huidig kennisniveau over ondernemerschap bepaalt voor een belangrijk deel het maximale ontwikkelingsniveau van je toekomstige business. Blijf je daarom voortdurend ontwikkelen.
Graag bied ik je daarvoor ook allerlei GRATIS MINI CURSUSSEN, bijvoorbeeld over Ondernemen, Branding, Marketing, Sales, etc. Er zit vast wel een mini cursus bij waarmee jij je inzichten in je business verder kunt vergroten. Oriënteer je, laat je inspireren en doe er je voordeel mee.
Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor MKB en ZZP.