De problemen van je doelgroep kennen en tot op detailniveau begrijpen

“…je moet je doelgroep door en door kennen en precies begrijpen wat hen zoal bezighoudt (in relatie tot jouw business)…”

Nooit geschoten is altijd mis“, wordt wel gezegd. En op zich klopt dat natuurlijk ook. Schieten is één, maar echt raak schieten is weer een heel ander verhaal. Ergens gericht op schieten, betekent allereerst dat je precies weet wie of wat je wilt raken. Ook dat klinkt zo logisch als wat.

En met je business is dat precies zo: je moet eerst exact weten op welke doelgroep(en) en op welke Ideale Klanten jij je met je business richt en wat hen dagelijks zoal bezighoudt.

Voor wat betreft het kennen van je doelgroep(en) zijn de volgende punten enorm belangrijk. Je moet

  • je doelgroep marketingtechnisch gezien altijd helder afbakenen: definieer je doelgroep(en) waarop jij je met jouw business richt; maak duidelijk onderscheid tussen B2B en B2C
  • tot op detailniveau begrijpen met welke problemen jouw doelgroep worstelt; problemen waarvan men bij wijze van spreken ’s nachts wakker ligt en waarvoor men een perfecte oplossing zoekt
  • exact in kaart brengen welke waarden je doelgroep (met de oplossing van problemen) nastreeft, inclusief de waarden die jij je doelgroep met je dienstverlening uiteindelijk biedt

Als je dat allemaal op de juiste manier doet én communiceert, wek je sowieso al de (eerste) interesse van je potentiële klanten. Immers, je geeft aan dat je je ook echt in hen verdiept en als geen ander begrijpt. En daarmee heb je de eerste slag al gewonnen!

Hoe beter jij je doelgroep(en) kent:

  • hoe beter je in je marketing en sales kunt inspelen op de wensen en behoeften van je doelgroep
  • hoe efficiënter je al je middelen (tijd, geld en energie) kunt inzetten!

Ken jij jouw doelgroep(en) door en door…?

Wat kun jij naar aanleiding van bovenstaand artikel nog aan je kennis over klantproblemen verbeteren?

Welke consequenties heeft dat voor je marketing – wat moet je daaraan wat dat betreft nog verder verbeteren…?

Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor MKB en ZZP.

Gratis Mini Cursussen over Ondernemerschap

Ontwikkel je tot Allround MKB Ondernemer

Doorgroeien naar Feelance Toplevel…!

De problemen van je doelgroep kennen en tot op detailniveau begrijpen

“…je moet je doelgroep door en door kennen en precies begrijpen wat hen zoal bezighoudt (in relatie tot jouw business)…”

Nooit geschoten is altijd mis“, wordt wel gezegd. En op zich klopt dat natuurlijk ook. Schieten is één, maar echt raak schieten is weer een heel ander verhaal.

Ergens gericht op schieten, betekent allereerst dat je precies weet wie of wat je wilt raken. Ook dat klinkt zo logisch als wat.

En met je business is dat precies zo: je moet eerst exact weten op welke doelgroep(en) en op welke Ideale Klanten jij je met je business richt en wat hen dagelijks zoal bezighoudt.

Voor wat betreft het kennen van je doelgroep(en) zijn de volgende punten enorm belangrijk. Je moet

  • je doelgroep marketingtechnisch gezien altijd helder afbakenen: definieer je doelgroep(en) waarop jij je met jouw business richt; maak duidelijk onderscheid tussen B2B en B2C
  • tot op detailniveau begrijpen met welke problemen jouw doelgroep worstelt; problemen waarvan men bij wijze van spreken ’s nachts wakker ligt en waarvoor men een perfecte oplossing zoekt
  • exact in kaart brengen welke waarden je doelgroep (met de oplossing van problemen) nastreeft, inclusief de waarden die jij je doelgroep met je dienstverlening uiteindelijk biedt

Als je dat allemaal op de juiste manier doet én communiceert, wek je sowieso al de (eerste) interesse van je potentiële klanten.

Immers, je geeft aan dat je je ook echt in hen verdiept en als geen ander begrijpt. En daarmee heb je de eerste slag al gewonnen!

Hoe beter jij je doelgroep(en) kent:

  • hoe beter je in je marketing en sales kunt inspelen op de wensen en behoeften van je doelgroep
  • hoe efficiënter je al je middelen (tijd, geld en energie) kunt inzetten!

Ken jij jouw doelgroep(en) door en door…?

Wat kun jij naar aanleiding van bovenstaand artikel nog aan je kennis over klantproblemen verbeteren?

Welke consequenties heeft dat voor je marketing – wat moet je daaraan wat dat betreft nog verder verbeteren…?

Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor MKB en ZZP.

Gratis Mini Cursussen over Ondernemerschap

Ontwikkel je tot Allround MKB Ondernemer

Doorgroeien naar Feelance Toplevel…!