een UITDAGEND toekomstperspectief voor je onderneming

“…creëer actief een uitdagend toekomstperspectief: je kunt geen nieuwe oceanen ontdekken, zolang je bang bent het zicht op de kust te verliezen…”

VOORWAARDEN STELLEN AAN JE AMBITIES

Als ondernemer heb je, als het goed is, bepaalde ambities: het ideaalplaatje van de toekomst dat je met je onderneming uiteindelijk wilt bereiken. Aan het vastleggen van je ambities moet je naar mijn idee minimaal twee voorwaarden stellen. Je ambities moeten…:

  1. een gezonde spanning oproepen tussen nu en de toekomst
  2. reëel en haalbaar zijn

#1. gezonde spanning tussen nu en de toekomst:
Je ideale toekomstsituatie moet een gezonde, ambitieuze spanning oproepen tussen je huidige en toekomstige situatie. Daarbij moet je je op voorhand niet laten beperken door allerlei ervaringen die je tot nu toe als ondernemer hebt opgedaan. Je moet je huidige situatie en omstandigheden als het ware even helemaal loslaten. Laat je verbeelding spreken, ga de uitdaging aan, “denk out of the box “, neem (gecalculeerde) risico’s.

Immers: je kunt geen nieuwe oceanen ontdekken zolang je bang bent het zicht op de kust te verliezen. Ga uit van (je eigen) mogelijkheden en deskundigheid. Denk groots. Als je altijd klein blijft denken, zal je business ook klein blijven.

#2: je ambities moeten reëel en haalbaar zijn
Aan de andere kant moeten je uitdagende ambities vanzelfsprekend ook reëel zijn, haalbaar, bereikbaar. Voorkom dat het gat tussen je huidige en toekomstige situatie eigenlijk onoverbrugbaar groot wordt, een situatie waarvan je op voorhand weet dat je die toch nooit zult bereiken. Dat frustreert alleen maar. Nee, creëer een reëel maar uitdagend toekomstperspectief…kijk niet teveel naar wat anderen doen, maar trek je eigen plan.

Vertaal je lange termijn ambities (10, 20 jaar…?) altijd in korte termijn plannen van 1 tot twee jaar. Formuleer SMART doelen & doelstellingen! Werk met prestatie indicatoren.

Doe er vervolgens alles aan om je nagestreefde resultaten ook daadwerkelijk te realiseren.

Het toekomstperspectief van jouw onderneming…?

Hoe uitdagend is het toekomstperspectief van jouw onderneming…? Maar ook: hoe reëel ben jij wat dat betreft…?

Hoi, ik ben Jan Verhoef. Ik bied unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor ondernemers, verkopers, leidinggevenden en overige managers.

Gratis Mini Cursussen

een UITDAGEND toekomstperspectief voor je onderneming

“…creëer actief een uitdagend toekomstperspectief: je kunt geen nieuwe oceanen ontdekken, zolang je bang bent het zicht op de kust te verliezen…”

VOORWAARDEN STELLEN AAN JE AMBITIES

Als ondernemer heb je, als het goed is, bepaalde ambities: het ideaalplaatje van de toekomst dat je met je onderneming uiteindelijk wilt bereiken.

Aan het vastleggen van je ambities moet je naar mijn idee minimaal twee voorwaarden stellen. Je ambities moeten…:

  1. een gezonde spanning oproepen tussen nu en de toekomst
  2. reëel en haalbaar zijn

#1. gezonde spanning tussen nu en de toekomst:

Je ideale toekomstsituatie moet een gezonde, ambitieuze spanning oproepen tussen je huidige en toekomstige situatie.

Daarbij moet je je op voorhand niet laten beperken door allerlei ervaringen die je tot nu toe als ondernemer hebt opgedaan.

Je moet je huidige situatie en omstandigheden als het ware even helemaal loslaten. Laat je verbeelding spreken, ga de uitdaging aan, “denk out of the box “, neem (gecalculeerde) risico’s.

Immers: je kunt geen nieuwe oceanen ontdekken zolang je bang bent het zicht op de kust te verliezen. Ga uit van (je eigen) mogelijkheden en deskundigheid. Denk groots. Als je altijd klein blijft denken, zal je business ook klein blijven.

#2: je ambities moeten reëel en haalbaar zijn

Aan de andere kant moeten je uitdagende ambities vanzelfsprekend ook reëel zijn, haalbaar, bereikbaar. Voorkom dat het gat tussen je huidige en toekomstige situatie eigenlijk onoverbrugbaar groot wordt, een situatie waarvan je op voorhand weet dat je die toch nooit zult bereiken. Dat frustreert alleen maar.

Nee, creëer een reëel maar uitdagend toekomstperspectief…kijk niet teveel naar wat anderen doen, maar trek je eigen plan. Doe er vervolgens alles aan om je ambities ook daadwerkelijk te realiseren.

Vertaal je lange termijn ambities (10, 20 jaar…?) altijd in korte termijn plannen van 1 tot twee jaar. Formuleer SMART doelen & doelstellingen! Werk met prestatie indicatoren.

Doe er vervolgens alles aan om je nagestreefde resultaten ook daadwerkelijk te realiseren.

Het toekomstperspectief van jouw onderneming…?

Hoe uitdagend is het toekomstperspectief van jouw onderneming…?
Maar ook: hoe reëel ben jij wat dat betreft…?

Gratis Mini Cursussen