Drivers achter bezielende marketing
– vergroot de aantrekkelijkheid van je business –
“…ontdek hoe door bezielende marketing het aantal websitebezoekers toeneemt en je mailinglijst verder groeit…”
De centrale rol van marketing
Marketing vormt de brug en verbindende schakel tussen je eigen onderneming en je doelgroep. Via je marketing leg je (de eerste) contacten met je potentiële kopers en bouw je met hen stap voor stap een interactieve vertrouwensrelatie op. In die zin is bezielende marketing wel een heel belangrijke discipline binnen het geheel van je bedrijfsvoering.
Over marketing valt natuurlijk enorm veel te vertellen: over marketingtheorieën, -strategieën, -tactieken en -modellen, etc. Maar ook over de manier waarop je van deze grootheden een praktische vertaalslag maakt voor je eigen business. Bijvoorbeeld met betrekking tot je website, je blogs, online advertentiecampagnes, allerlei ingewikkelde SEO-technieken, je sociale mediakanalen, het aanbieden van een gratis E-book (of welke “feebie” dan ook), het verzorgen van webinars, enzovoorts, enzovoorts.
Maar de praktische uitwerking van je marketing is vanzelfsprekend méér dan “copy & paste” van theorieën en modellen. Natuurlijk, je hebt ze nodig als hulpmiddel, als referentiekader. Al was het alleen maar om op een logische manier orde, overzicht & samenhang aan te brengen in al je marketingactiviteiten. En marketing is ook méér dan het “simpel toepassen” van enkele relevante online tools en technieken
Als marketing (relatief gezien…) zó eenvoudig was, zou iedereen het op die manier doen, en dan zou iedereen er succesvol mee zijn of worden. Maar dat laatste is niet het altijd geval. Integendeel.
Onderscheidende marketing
Nee, wat mij betreft gaat het er juist om hoe je theorieën, technieken ZELF praktisch toepast en inhoudelijk uitwerkt: op je eigen, specifieke en authentieke manier, waarmee jij jezelf als mens, professional en ondernemer opvallend, onderscheidend, herkenbaar en zo typerend profileert
Het gaat om de associaties en gevoelens die je als het ware “tussen de regels door” bij je doelgroep weet op te roepen – om de emotionele perceptie van je business, om de vraag hoe je doelgroep de essentie van jouw totale business ziet en ervaart, als men (voor het eerst) met je business in aanraking komt.
En juist díe onderscheidende profilering zorgt ervoor dat je met je marketing iets unieks, iets persoonlijks uitdraagt en uitademt – dat je je business op een geloofwaardige, betrouwbare, overtuigende en inspirerende manier presenteert. Daarmee raak je je potentiële kopers in hun hart en raken zij er steeds meer van overtuigd dat ze voor het oplossen van hun problemen bij JOU moeten zijn.
Aanjagers achter bezielende marketing
Hieronder vermeld ik een aantal cruciale drivers achter bezielende marketing. Het zijn de drivers die niet alleen JEZELF motiveren op momenten dat het allemaal even tegenzit en/of niets echt goed (of: onvoldoende) lijkt te werken. Het zijn vooral ook de drivers die bijdragen aan het creëren van uitdagende, boeiende, enthousiaste, bevlogen en geloofwaardige marketingcontent, waardoor je de ambities en aspiraties van je potentiële kopers raakt die jij op het oog hebt!
Ben je nog niet helemaal tevreden over de concrete belangstelling van je potentiële klanten voor jouw business? Gaat het allemaal toch nog niet zo lekker met het aantal websitebezoekers, met de groei van je mailinglijst, en met je werkelijke verkopen, etc.? Vraag je dan eens in alle rust af aan welke van onderstaande drivers je méér aandacht moet besteden en nog verder moet verbeteren.
Hoi, ik ben Jan Verhoef. Ik bied unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor ondernemers, verkopers, leidinggevenden en overige managers.