Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

 

"...klantvriendelijkheid = de instelling en het gedrag van alle medewerkers waardoor zij alle klanten op een professionele, betrouwbare en betrokken manier optimaal helpen..."

***

Inleiding klantvriendelijkheid

Klantvriendelijkheid is één van de belangrijkste onderdelen van de klantgerichtheid van een organisatie.

Klantgerichtheid gaat over de vraag WAT bied jij je doelgroep? Klantgerichtheid gaat uiteindelijk over het geheel van relevante waarden dat je met je diensten, producten en serviceaspecten aan je doelgroep biedt.

Klantvriendelijkheid gaat over de HOE-vraag: hoe worden klanten door het personeel van de onderneming geholpen? Is dat op een zakelijke, afstandelijke manier ("Klanten horen er nu eenmaal bij..."), of is dat juist vanuit een servicegerichte, enthousiaste en betrokken houding?

***

Klantvriendelijkheid - je mensen maken het verschil...!

Binnen je bedrijfsvoering is de menselijke factor van onschatbare waarde. Hoe helder je doelen, strategieën en beleid ook zijn geformuleerd, en hoe gedegen je organisatie ook in elkaar zit, uiteindelijk zijn het de medewerkers die:

  • je onderneming operationeel draaiende houden
  • de klant te woord staan
  • ervoor zorgen dat alle praktische zaken rond de klant worden geregeld
  • eventuele vragen of klachten snel en adequaat oplossen
  • et cetera

***

Mensen maken het verschil tussen de klantvriendelijkheid van de ene of de andere onderneming. Daarmee bepalen zij (in)direct de mate van klanttevredenheid.

Bij klantvriendelijkheid draait alles om het echt willen helpen van klanten. Je wilt ze een topbehandeling geven, elke dag weer! Je denkt voortdurend na over de beste oplossing die je kunt bieden voor hun problemen en/of verzoeken. Je wilt je klanten in één keer goed helpen en je vraagt je continu af:

"Waar worden onze klanten
nu écht gelukkig van...?"

***

Het doel van klantvriendelijkheid

De klantvriendelijkheid van je onderneming is gericht op het realiseren van Customer Delight. Dat is het overtreffen van klantverwachtingen en hen een zeer prettige klantervaring bezorgen. Elke dag weer!

***

klantvriendelijkheid - concreet en praktisch maken

Het gewenste klantvriendelijke gedrag van medewerkers moet je zo concreet mogelijk beschrijven; je moet voorkomen dat elke medewerker op z'n eigen manier invulling aan dat gedrag gaat geven. Dat is niet de bedoeling. Uit het geheel van klantvriendelijke gedragingen moeten je klanten een gemeenschappelijk patroon herkennen, dat zo typerend is voor jouw onderneming!

Je kunt klantvriendelijk gedrag praktisch uitwerken rond de gedragsaspecten professionaliteit, behulpzaamheid, betrouwbaarheid en betrokkenheid.

 

***

Pippeling 52
2771 PJ Boskoop
06 21 86 00 44
admin@verkoopstrategie.nl

*****

4 blog categorieën

*****

Wil je nog veel meer weten over klantgerichtheid & klantvriendelijkheid?

Vraag de Gratis Minicursus (PDF) Klantgericht Werken aan. Ontdek hoe je je beleid met betrekking tot je klanten optimaal aanpast aan de wensen en eisen van de steeds kritisch wordende consument: de klant centraal!

Ontdek hoe je een helder klantgerichtheidbeleid ontwikkelt en daardoor de juiste strategische klanten aantrekt. Klantgericht werken is één van de vele, maar vooral ook één van de snelste en meest logische invalshoeken om bedrijfsgroei te realiseren.

***

Even voorstellen:

Ik ben Jan Verhoef, eigenaar van Sales Force Consulting. Ik help ambitieuze Mkb-ondernemers, zoals jij, met het perfect combineren van ontspannen én succesvol ondernemen. Maak voor eens en voor altijd een einde aan dat voortdurend jachten en jagen, til je onderneming naar een volgend niveau en maak je persoonlijke doelstellingen en ambities stap voor stap waar (de reden waarom je ooit voor jezelf bent begonnen, toch...?).

Ik help je graag vanuit een aantal verschillende invalshoeken om het ondernemen voor jou zoveel leuker te maken. En wat mij betreft gaat het daarbij om een aantal cruciale gebieden, die in de kern bepalend zijn voor het succes van je onderneming: het maken van een overkoepelend Bedrijfsplan MKB, klantgerichtheid, klantgerichte sales en coachend leidinggeven.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *