Klantvriendelijkheid – maak het verschil…!

“…klantvriendelijkheid = de instelling en het gedrag, waardoor klanten op een professionele, betrouwbare en betrokken manier optimaal worden geholpen…”

Het verschil tussen klantvriendelijkheid en klantgerichtheid

Klantvriendelijkheid is één van de belangrijkste onderdelen van de klantgerichtheid van een organisatie. Klantgerichtheid gaat over de vraag WAT bied jij je doelgroep? Klantgerichtheid gaat uiteindelijk over het geheel van relevante waarden dat je met je diensten, producten en serviceaspecten aan je doelgroep(en) biedt. 

Klantvriendelijk gedrag gaat over de HOE-vraag: hoe benader en help jij je? Is dat op een zakelijke, afstandelijke manier (“klanten horen er nu eenmaal bij”), of is dat juist vanuit servicegerichte, enthousiaste en betrokken houding: er echt voor de klant willen zijn?!

Mensen maken het verschil

Binnen klantrelaties is de menselijke factor van onschatbare waarde. Mensen maken het verschil tussen de klantvriendelijkheid van de ene of de andere onderneming. Alles draait om het echt willen helpen van je klanten. Je wilt ze een topbehandeling geven, elke dag weer! Je denkt voortdurend na over de beste oplossing die je kunt bieden voor hun problemen en/of verzoeken. Je wilt je klanten in één keer goed helpen en je vraagt je continu af: “Waar worden mijn klanten nu echt gelukkig van…?

Het doel van klantvriendelijkheid

Klantvriendelijkheid is gericht op het realiseren van Customer Delight.

Dat is het overtreffen van klantverwachtingen en hen een zeer prettige klantervaring bezorgen. Tijdens elk klantcontact – zowel off line als online!

Klantvriendelijk gedrag

Het nagestreefde klantvriendelijke gedrag moet je altijd zo concreet mogelijk beschrijven. Uit het geheel van klantvriendelijke gedragingen moeten je klanten een gemeenschappelijk patroon herkennen, dat zo typerend en onderscheidend is voor jouw onderneming!