3 essentiële bouwstenen die bijdragen aan het realiseren van je droombedrijf

Dit artikel gaat over 3 (van de vele…) essentiële bouwstenen die je als ondernemer gebruikt om te werken aan je droombedrijf: 1. commitment 2. helderheid en 3. zelfvertrouwen.

#1. commitment met jezelf

De meeste ondernemers die in het avontuur van het ondernemerschap stappen, hebben zo hun idealen en ambities. Voor elk mens, maar zeker ook voor ondernemers, is het enorm belangrijk om een (reëel) droombeeld te hebben, om een droombedrijf na te streven, als voorwaarde voor het realiseren van een levensideaal.

Immers: als je geen uitdagend toekomstbeeld voor ogen hebt, zul je dat ook nooit bereiken. Logisch. Bovendien is mijn ervaring, dat als je jezelf ambitieuze (lange termijn) doelen oplegt, je ook anders, ambitieuzer gaat denken. Dat je dan automatisch gaat zoeken naar kansen, mogelijkheden en gerichte activiteiten om die ambitieuze doelen ook daadwerkelijk te behalen.

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar toch…: om uiteindelijk te bereiken wat je met je business écht wilt bereiken, moet je daarover allereerst 100% commitment bereiken – commitment met jezelf! En dat is geen vrijblijvend streven, maar een keiharde afspraak, die je met jezelf maakt, een resultaat dat jij jezelf oplegt – een resultaat waar je ook 100% in gelooft. Nee, geen dwang van buitenaf of zoiets, maar een belofte die je jezelf doet, gebaseerd op aanwezige intrinsieke motivatie, gericht op het realiseren van jouw “ideaalplaatje van de toekomst”, welke invulling jij daar persoonlijk ook aan geeft.

Maar commitment met jezelf over je droombedrijf alléén, is nog niet voldoende. Daar komt meer bij kijken. Immers: ondernemen is lang niet altijd makkelijk en gaat lang niet altijd over rozen. Als ondernemer heb je van tijd tot tijd nu eenmaal ook met onverwachte tegenslagen te maken – dat is (bijna) onvermijdelijk: “…als je nooit met tegenslagen wordt geconfronteerd, moet je je afvragen of je wel ambitieus genoeg bent…”

Hoe hard en efficiënt je ook werkt, positieve ondernemingsresultaten komen je meestal niet vanzelf aanwaaien. Je bent je daarvan volledig bewust en je bent ook bereid, en vindt het niet meer dan vanzelfsprekend, dat je daarvoor de nodige inspanningen moet doen: tijd, geld & energie investeren in jezelf en in de ontwikkeling van je bedrijf.

Als zelfstandig ondernemer neem je zelf 100% verantwoordelijkheid voor je eigen business, voor de fouten die je soms ook maakt, voor de kwaliteit van je diensten en producten, voor je marketing, je sales, voor je reactie op je concurrenten, voor de omzet die je behaalt en voor de winst die je maakt, enzovoorts.

JIJ alleen voelt je verantwoordelijk. Je geeft anderen er dan ook nooit de schuld van als je onderneming (even) niet lekker draait. Jij weet als geen ander én accepteert dat je resultaten het gevolg zijn van keuzes die je ZELF maakt en van beslissingen die je ZELF neemt. Je verschuilt je nooit achter “tegenwind” of “minder positieve externe omstandigheden”, maar neemt altijd ZELF de verantwoordelijkheid.

#2. helderheid over je plan van aanpak

Naast commitment met jezelf over je ideaalplaatje van de toekomst, moet je vooral ook weten hoe je je droombedrijf stap voor stap gaat realiseren. En dat werk je uit in een PLAN dat helderheid geeft over de strategie die je volgt en de route die je daarvoor uitstippelt: een route vanuit je huidige naar je gewenste situatie. Kortom: een Plan waarin je exact uitwerkt wat je gaat doen, hoe je het gaat doen, waarom je het zo gaat doen en welke planning je daarbij volgt. 

Ontwikkel wat dat betreft allereerst een heldere visie voor een systematische aanpak. Dat voorkomt dat je op ad hoc basis heen-en-weer wordt geslingerd door de dagelijkse hectiek, dat je blijft ploeteren en je tijd blijft verspillen, door weken, maanden of zelfs jarenlang te zoeken naar de juiste oplossing, naar de juiste aanpak. Dat voorkomt ook dat je oplossingen teveel buiten jezelf blijft zoeken, dat je oneindig veel content (van anderen) blijft consumeren, dat je vele (gratis…) cursussen en webinars blijft volgen, dat je je telkens maar weer aanpast aan bepaalde hypes in de markt, met als gevolg dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet.

Nee, ontwikkel eerst een praktisch totaalkader en werk de details vervolgens uit, toegespitst op jouw specifieke bedrijfssituatie. Leg de toekomst van je onderneming systematisch vast in je Plan, ook al is de toekomst per definitie onzeker. Maar ondanks al die onzekerheden blijf je je business richten op het realiseren van je droombedrijf. En misschien moet je, door allerlei onverwachte ontwikkelingen, je Plan regelmatig aanpassen en moet je noodgedwongen afwijken van de route die je eerder had uitgestippeld. Maar dat is niet erg – dat getuigt juist van visie, van durf. En als je dan al afwijkt van je oorspronkelijke plannen, weet je in ieder geval waarvan je afwijkt en waarom je dat doet.

#3. zelfvertrouwen

Hoe uitdagend je ambities als ondernemer ook zijn, en hoe goed je Plan misschien ook in elkaar zit, de meest cruciale eigenschap waarover je als ondernemer feitelijk moet beschikken, is zelfvertrouwen – vertrouwen in jezelf, mede gebaseerd op de unieke kwaliteiten waarover je als mens, ondernemer en professional beschikt.

Zelfvertrouwen begint met jezelf vertrouwen. Wel zo belangrijk, immers: als jij jezelf al niet zou vertrouwen, waarom zouden anderen (waaronder je klanten) jou dan wel moeten vertrouwen…?

 Ondernemers met veel zelfvertrouwen:

  • zijn over het algemeen erg succesvol en trekken zich weinig aan van de reacties van anderen
  • zien het ondernemen als één groot persoonlijk groeiproces – blijven zichzelf voortdurend ontwikkelen
  • blijven dichtbij zichzelf – volgen hun eigen weg en doen het op hun eigen manier
  • willen continu verbeteren en (op onderdelen) vernieuwen, als dat echt noodzakelijk of onvermijdelijk is
  • gaan (ondanks de tegenslagen die zij soms ook ervaren) dóór waar anderen geneigd zijn op te geven
  • zien altijd wel weer mogelijkheden om zichzelf en hun business een extra boost te geven
  • blijven altijd hun ambities volgen – geven nooit op, wat er ook gebeurt

 Ondernemers met weinig zelfvertrouwen:

  • vertonen uitstelgedrag, of pakken zaken helemaal niet op
  • laten zich leiden door angst: zijn bang om te falen, zijn bang voor kritiek van anderen
  • passen zichzelf vanuit hun onzekerheid teveel aan aan de waan van de dag en/of gaan anderen kopiëren
  • volgen te weinig hun eigen intuïtie, ideeën en behoeften, maar negeren zichzelf teveel
  • verschuilen zich veiligheidshalve achter de argumenten van anderen