een praktisch kader voor effectieve online marketing

– trek meer bezoekers naar je website en breid je mailinglijst uit!

“…praktisch stappenplan voor effectieve online marketing; ontdek dat je Brand als rode draad dwars door je online marketing heenloopt en daarom een onmisbare en bepalende factor vormt binnen het geheel van je marktbewerking..”

middelmatige online marketing als oorzaak van tegenvallende resultaten…?

Een statement dat ik toch wel heel regelmatig gebruik, is dat tegenvallende ondernemingsresultaten vaak worden veroorzaakt door middelmatige tot slechte marketing. Dat klinkt enigszins arrogant, maar waarschijnlijk kun je je daarbij toch wel iets voorstellen. Immers: je online marketing vormt de verbindende schakel tussen je eigen business en je doelgroep(en). En als die schakel niet goed werkt, wordt het veelal een moeilijk verhaal. 

Over online marketing valt vanzelfsprekend heel veel te vertellen. Maar ik beperk me in dit artikel tot de belangrijkste stappen die je altijd moet zetten, om een stevig basiskader voor je eigen “Magische Online Marketing” te bouwen – een basis waarop je jarenlang kunt voortborduren; een kader dat je praktisch gezien continu kunt (en: moet) aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden. 

zelf heb ik ook best lang geploeterd met mijn online marketing…

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf best lang heb geworsteld, voordat ik de “marketingcode” ook daadwerkelijk (op mijn specifieke manier) had gekraakt. Daar heb ik best veel moeite voor moeten doen. In mijn beginperiode als ondernemer vielen de resultaten best tegen en verdiende ik met mijn business veel te weinig geld, ondanks de lange werkdagen die ik maakte. Soms werd ik er zelfs moedeloos van. Maar goed: de aanhouder wint, toch?!

Om een lang verhaal kort(er) te maken: uiteindelijk ontdekte ik de noodzaak en kracht van Personal Branding: een grootheid, die als een onmisbare rode draad dwars door het “grote MARKETING-verhaal” heenloopt. En die grote lijnen, die medebepalend zijn voor het uiteindelijke succes van je business, wil ik graag met je delen. Volg ze ook voor de praktische uitwerking van je eigen “magische online marketing”.

je MERK – de KERN van je onderscheidende online marketing

Als je online marketing niet goed werkt, zul je veelal 24/7 op ad hoc basis blijven ploeteren, zonder bevredigende resultaten.

Ontdek hoe je je Brand gebruikt als belangrijke en onmisbare input voor je online marketing.

Daardoor wordt je business onderscheidend en toegankelijk voor je doelgroep.

Je verovert dan makkelijker je eigen unieke plekje in de markt die toch al “bol staat” van concurrentie.

Sla geen enkele stap over; alles hangt nu eenmaal sterk met alles samen; alle stappen lopen vloeiend in elkaar over en beïnvloeden elkaar.

Kortom: het geheel is meer dan de som van alle afzonderlijke stappen!

  • je doelgroep door en door kennen

    De eerste stap op weg naar effectieve online marketing is de selectie en definitie van doelgroep(en) waarop jij je met je business richt. Maar je moet ook exact weten en tot op detailniveau begrijpen met welke problemen jouw doelgroep worstelt en welke waarden zij uiteindelijk met de oplossing van hun problemen nastreven.

  • ontwikkel je merk

    Met je Brand maak je je doelgroep (kort gezegd) duidelijk waarin JOUW business zich op een unieke manier van al die anderen in de markt onderscheidt.

    Werk je “business als merk” daarom gedetailleerd uit en gebruik deze als uitgangspunt voor de praktische uitwerking van je (online) marketing.

    Daardoor wordt je marketing uniek en onderscheidend van de rest. En juist dát maakt jouw business aantrekkelijk en toegankelijk voor jouw “Ideale Klant”.

  • maak je website "brandproof"

    Je website, als “digitale thuishaven”, is misschien wel je belangrijkste marketingtool.

    Als je er in slaagt om je Brand op de juiste manier op je website uit te dragen, zorgt dat voor een positieve merkbeleving bij je doelgroep en zullen zij je business meer en meer (gaan) associëren met de specifieke oplossingen die zij voor hun problemen zoeken en de waarden die jij uiteindelijk met je business biedt.

    Moet je kijken wat dát met je business doet…!

  • bouw een interessant prospectbestand op

    Pas op je website E-mailmarketing toe – een techniek die tegenwoordig gewoon níet mag ontbreken in je online marktbewerking; het is één van de snelste, relatief goedkoopste en meest effectieve manieren om je prospectbestand uit te breiden (“listbulding”).
    Om je websitebezoekers te stimuleren zich in te schrijven voor je mailinglijst, bied je hen een gratis, waardevolle “feebie”, in welke vorm dan ook. Zorg ervoor dat je gratis weggever de uniciteit van je Merk  perfect weerspiegelt.

  • creëer een vertrouwensband

    Het duurt meestal even voordat je met E-mailmarketing werkelijk verkopen gaat realiseren. Denk daarom vooraf goed na over de strategische inzet van deze internettechniek.
    Een effectieve strategie is het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de inschrijvers van je mailinglijst – vertrouwen tussen jou en je potentiële klanten moet groeien.

    Dat doe je door het toepassen van de principes van Education Based Marketing: bied je potentiële klanten waardevolle en informatieve tips en adviezen, die hen helpen bij het oplossen van hun probleem.

    Vanzelfsprekend vormt je merk daarbij belangrijke inspirerende input, waardoor men jou als expert en deskundige gaat zien.

  • stel een perfecte multimedia mix samen

    Stel bovendien een perfecte mix van kanalen samen, waarmee je (interactief) met je doelgroep gaat communiceren. Gebruik de kanalen (sociale media, webinars, online campagnes, etc.) die niet alleen passen bij je doelgroep, maar stel de ideale mix samen waar jij jezelf ook prettig bij voelt.
    Vul de door jou gekozen kanalen met specifieke, onderscheidende content. Promoot je business met je Personal  Brand: presenteer jezelf als een opvallende uitzondering; maak je doelgroep duidelijk wat jou als mens, professional en ondernemer nu zo bijzonder maakt.

    Dát wordt gewaardeerd door de klanten waarvoor JIJ iets wil betekenen: hen helpen bij het oplossen van hun problemen, zodat zij weer verder kunnen met hun alledaagse leven en/of hun business!

continu verbeterproces…

Bovenstaande stappen moet je minimaal doorlopen. Ga er praktisch mee aan de slag – ga stap voor stap te werk. Herhaal de beschreven stappen voortdurend. Zie het als een continu proces, waarbij je elke stap voortdurend verbetert. Ga voor absolute topkwaliteit. Vermijd alledaagse middelmatigheid. Ook in je marketing.

Je zult merken dat ook jouw business dan in een soort stroomversnelling terecht komt: een onderneming die werkt voor jou in plaats van andersom; een business met een uitdagend toekomstperspectief – welke invulling jij daar zelf ook aan wilt geven!