10 voordelen klantgerichtheid

“…klantgerichtheid = het geheel van relevante waarden dat je met je diensten, producten en serviceaspecten aan je doelgroep(en) biedt…”

Inleiding voordelen klantgerichtheid

Succesvolle ondernemingen kenmerken zich onder andere doordat zij feilloos aanvoelen wat hun huidige en toekomstige klanten belangrijk vinden. Met hun diensten, producten en serviceaspecten (in de breedste zin van het woord…) spelen zij perfect in op de wensen en eisen van hun doelgroep(en). Maar: klantgerichtheid is meer dan alleen maar rekening houden met de wensen van je doelgroep. Klantgericht ondernemen is ook sturen op de tevredenheid van je klanten, op klantentrouw en het realiseren van bedrijfsgroei op basis van een winstgevend klantenbestand.

Kenmerken en voordelen klantgerichtheid op een rij:

  • Strategie & beleid zijn volledig gefocust op de wensen van je doelgroep: “De klant centraal…!”

  • Je communiceert exact aan je doelgroep(en) wat men mag verwachten van de kwaliteit en voordelen van je diensten, producten en serviceaspecten. Dat wekt de interesse van interessante, strategische klanten

  • Je hebt de klantgerichtheid van je onderneming helder verwoord in termen van waarden, die je met je business biedt; daardoor verleg je de focus naar de immateriële en emotionele eigenschappen van je business; in je marketing & sales kun je dan perfect op die emoties inspelen: “Selling = Emotion”

  • Mede door de heldere profilering van je business trek je de juiste strategische klanten aan, omdat zij exact weten waarom ze juist bij jou moeten kopen

  • Door de ontwikkeling van relevante servicerichtlijnen weten je medewerkers precies wat ze moeten doen tijdens hun klantcontacten

  • Iedereen binnen je onderneming weet exact hoe klantvriendelijk hij/zij zich tijdens klantcontacten moet gedragen

  • Alle onderdelen van je interne organisatie zijn perfect afgestemd op de positie die je in de markt wilt innemen

  • Er ontstaat een cultuur van klantgerichtheid & klantvriendelijkheid binnen alle lagen van je organisatie – een cultuur die ook zo herkenbaar is voor je doelgroep(en)

  • 100% klantgericht werken resulteert in (zéér) tevreden klanten en trouwe klanten

  • Door optimaal klantgericht werken en ondernemen bereik je méér dan bovengemiddelde resultaten

Wil je meer weten over het belang van klantgerichtheid…?

In de gratis mini cursus Klantgericht Werken ontdek je hoe je de juiste klanten aantrekt, hoe je zorgt voor tevreden en trouwe klanten én hoe optimale klantgerichtheid leidt tot de verdere financiële groei van je onderneming.

Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor MKB-ondernemingen.

LEES MEER OVER MIJ >>

GRATIS MINICURSUSSEN
VOOR HET MANAGEN VAN
JE MKB ONDERNEMING

Graag bied ik je de mogelijkheid om gratis kennis te maken met mijn dienstverlening.

Ontdek hoe je (opnieuw) perspectief in je business aanbrengt. Welke gratis Minicursussen vind jij interessant?

LEES MEER >>

PIJLERS VAN SUCCESVOL MKB ONDERNEMERSCHAP

Mijn online cursussen voor het MKB heb ik ontwikkeld op basis van mijn visie op ondernemerschap voor MKB-ondernemingen, kort en bondig samengevat in mijn Pijlers van Succesvol MKB Ondernemerschap.

LEES MEER >>