Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

"...klantgerichtheid = het geheel van relevante waarden dat je met je diensten, producten en serviceaspecten aan je doelgroep biedt..."

***

Inleiding voordelen klantgerichtheid

Succesvolle ondernemingen kenmerken zich onder andere doordat zij feilloos aanvoelen wat hun huidige en toekomstige klanten belangrijk vinden. Met hun diensten, producten en serviceaspecten (in de breedste zin van het woord...) spelen zij perfect in op de wensen en eisen van hun doelgroep.

Maar: klantgerichtheid is meer dan alleen maar rekening houden met de wensen van je doelgroep. Klantgericht ondernemen is ook sturen op de tevredenheid van je klanten, op klantentrouw en het realiseren van bedrijfsgroei op basis van een winstgevend klantenbestand.

***

Kenmerken & voordelen klantgerichtheid op een rijtje

#1. Strategie & beleid zijn volledig gefocust op de wensen van je doelgroep: "De klant centraal...!"

#2. Je hebt precies beschreven wat je doelgroep mag verwachten van de kwaliteit en voordelen van je diensten, producten en serviceaspecten.

#3. Je hebt de klantgerichtheid van je onderneming uiteindelijk verwoord in termen van waarden die je met je business biedt; daardoor verleg je de focus naar de immateriële en emotionele eigenschappen van je business; in je marketing & sales kun je dan perfect op die emoties inspelen: "Selling = Emotion".

#4. Mede door de heldere profilering van je business trek je de juiste strategische klanten aan, omdat zij exact weten waarom ze juist bij jou moeten kopen.

#5. Door de ontwikkeling van relevante servicerichtlijnen weten je medewerkers precies hoe ze hun klantcontacten moeten managen.

#6. Iedereen binnen je onderneming weet exact hoe klantvriendelijk hij/zich tijdens klantcontacten moet gedragen.

#7. Alle onderdelen van je interne organisatie zijn perfect afgestemd op de positie die je in de markt wilt innemen.

#8. Er ontstaat een cultuur van klantgerichtheid & klantvriendelijkheid binnen alle lagen van je organisatie - een cultuur die ook zo herkenbaar is voor je doelgroep.

#9. 100% klantgericht ondernemen resulteert in tevreden klanten én trouwe klanten.

#10. Door optimaal klantgericht werken en ondernemen bereik je méér dan bovengemiddelde financiële resultaten.

***

***

Pippeling 52
2771 PJ Boskoop
06 21 86 00 44
admin@verkoopstrategie.nl

 

*****

4 blog categorieën

*****

Wil je nog veel meer weten over Klantgericht Ondernemen?

Vraag de Gratis Minicursus (PDF) Klantgericht Werken aan. Ontdek hoe je je beleid met betrekking tot je klanten optimaal aanpast aan de wensen en eisen van de steeds kritisch wordende consument: de klant centraal!

Ontdek hoe je een helder klantgerichtheidbeleid ontwikkelt en daardoor de juiste strategische klanten aantrekt. Klantgericht werken is één van de vele, maar vooral ook één van de snelste en meest logische invalshoeken om bedrijfsgroei te realiseren.

***

Even voorstellen:

Ik ben Jan Verhoef, eigenaar van Sales Force Consulting. Ik help ambitieuze Mkb-ondernemers, zoals jij, met het perfect combineren van ontspannen én succesvol ondernemen. Maak voor eens en voor altijd een einde aan dat voortdurend jachten en jagen, til je onderneming naar een volgend niveau en maak je persoonlijke doelstellingen en ambities stap voor stap waar (de reden waarom je ooit voor jezelf bent begonnen, toch...?).

Ik help je graag vanuit een aantal verschillende invalshoeken om het ondernemen voor jou zoveel leuker te maken. En wat mij betreft gaat het daarbij om een aantal cruciale gebieden, die in de kern bepalend zijn voor het succes van je onderneming: het maken van een overkoepelend Bedrijfsplan MKB, klantgerichtheid, klantgerichte sales en coachend leidinggeven.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *