Je grootste concurrent? Dat ben je misschien wel ZELF!

“…op zich is het goed dat concurrentie bestaat. Immers: concurrentie zorgt voor competitie, houdt je scherp en is van levensbelang voor de kwalitatieve ontwikkeling van jezelf en je business…”

wie is jouw grootste concurrent…?

Welke dienst of welk product je ook verkoopt, het aanbod in de markt is tegenwoordig groter dan ooit. En mede door de snelle ontwikkelingen op het internet is de concurrentie de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar toegenomen. Wie zijn jouw grootste concurrenten? Misschien typeer jij ze wel als: “Al die anderen binnen mijn branche, die (financieel) zo succesvol zijn en hun succes met mooie content en allerlei indrukwekkende statistieken illustreren en onderbouwen

Maar is “succes” (in die zin…) dan echt zo’n belangrijk criterium voor de keuze van je belangrijkste concurrent, of zijn er misschien nog andere relevante criteria, die het onderscheid tussen jou en de rest bepalen? En: geef je misschien niet te snel antwoord op de vraag wie je grootste concurrent eigenlijk is? Kijk je niet te snel alleen maar naar “al die anderen”…en vergeet je misschien om eerst eens naar jezelf te kijken en jezelf als mogelijke grootste concurrent te typeren…?

“…staar je niet blind op het succes van de concurrentie – misschien ben JIJ in bepaalde opzichten wel dé kampioen…!”

twijfel je (onterecht) aan jezelf…?

Waarom merk je “al die anderen” aan als je belangrijkste concurrenten? Alleen vanwege hun succes? Twijfel je misschien aan je eigen concurrentiekracht? Twijfel je aan de kwaliteit van je eigen diensten en/of producten? Twijfel je aan je eigen kwaliteiten en toegevoegde waarde als mens, ondernemer, professional, noem maar op…?

Denk daar eens over na; sta daar eens een moment bij stil. Hou je zelf (en je onderneming) eens een spiegel voor en vraag je af wat je sowieso moet verbeteren aan je business, om minimaal gelijkwaardig aan je grootste concurrent te zijn of te worden.

wat maakt JOU sterk…?

Maar probeer eerst eens helder te krijgen waarin JIJ je met je business echt van anderen onderscheidt…en waarin JIJ misschien wel beter bent dan je concurrent. Elk mens, elke ondernemer, elke onderneming, of elke dienst of product beschikt toch wel over bepaalde kenmerkende eigenschappen of kwaliteiten die onderscheidend zijn van “de rest”? En dat geldt toch ook voor jou (mag ik hopen)?

Ga daarom eerst eens uit van je eigen kracht – van je eigen superpower: wat maakt jou ondubbelzinnig de beste in wat JIJ doet?

Je moet eerst zelf exact weten wat jou, jouw diensten en/of (digitale) producten nu zo bijzonder maken. Als jíj dat al niet zou weten, hoe kun je je doelgroep er dan ooit van overtuigen dat ze vooral met jou in zee moeten gaan? Ontwikkel daarom eerst je eigen Brand – je eigen Merk, dat aangeeft waarin jij je met je business én met de mens die jij bent, op een herkenbare manier van anderen onderscheidt. Draag je “business als merk” op je eigen, unieke manier uit via je marketing en trekt daardoor interessante klanten aan!

“…je concurrentiekracht vergroten, begint met vertrouwen hebben in jezelf:
100% overtuigd zijn van wat jou ondubbelzinnig de beste maakt in wat JIJ doet…”

Je grootste concurrent? Dat ben je misschien wel ZELF!

“…op zich is het goed dat concurrentie bestaat. Immers: concurrentie zorgt voor competitie, houdt je scherp en is van levensbelang voor de kwalitatieve ontwikkeling van jezelf en je business…”

wie is jouw grootste concurrent…?

Welke dienst of welk product je ook verkoopt, het aanbod in de markt is tegenwoordig groter dan ooit. En mede door de snelle ontwikkelingen op het internet is de concurrentie de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar toegenomen.

Wie zijn jouw grootste concurrenten? Misschien typeer jij ze wel als: “Al die anderen binnen mijn branche, die (financieel) zo succesvol zijn en hun succes met mooie content en allerlei indrukwekkende statistieken illustreren en onderbouwen” 

Maar is “succes” (in die zin…) dan echt zo’n belangrijk criterium voor de keuze van je belangrijkste concurrent, of zijn er misschien nog andere relevante criteria, die het onderscheid tussen jou en de rest bepalen?

En: geef je misschien niet te snel antwoord op de vraag wie je grootste concurrent eigenlijk is? Kijk je niet te snel alleen maar naar “al die anderen”…en vergeet je misschien om eerst eens naar jezelf te kijken en jezelf als mogelijke grootste concurrent te typeren…? 

“…staar je niet blind op het succes van de concurrentie – misschien ben JIJ in bepaalde opzichten wel dé kampioen…!”

twijfel je (onterecht) aan jezelf…?

Waarom merk je “al die anderen” aan als je belangrijkste concurrenten? Alleen vanwege hun succes? Twijfel je misschien aan je eigen concurrentiekracht?

Twijfel je aan de kwaliteit van je eigen diensten en/of producten? Twijfel je aan je eigen kwaliteiten en toegevoegde waarde als mens, ondernemer, professional, noem maar op…?

Denk daar eens over na; sta daar eens een moment bij stil. Hou je zelf (en je onderneming) eens een spiegel voor en vraag je af wat je sowieso moet verbeteren aan je business, om minimaal gelijkwaardig aan je grootste concurrent te zijn of te worden.

wat maakt JOU sterk…?

Maar probeer eerst eens helder te krijgen waarin JIJ je met je business echt van anderen onderscheidt…en waarin JIJ misschien wel beter bent dan je concurrent.

Elk mens, elke ondernemer, elke onderneming, of elke dienst of product beschikt toch wel over bepaalde kenmerkende eigenschappen of kwaliteiten die onderscheidend zijn van “de rest”? En dat geldt toch ook voor jou (mag ik hopen)?

Ga daarom eerst eens uit van je eigen kracht – van je eigen superpower: wat maakt jou ondubbelzinnig de beste in wat JIJ doet?

Je moet eerst zelf exact weten wat jou, jouw diensten en/of (digitale) producten nu zo bijzonder maken. Als jíj dat al niet zou weten, hoe kun je je doelgroep er dan ooit van overtuigen dat ze vooral met jou in zee moeten gaan?

Ontwikkel daarom eerst je eigen Brand – je eigen Merk, dat aangeeft waarin jij je met je business én met de mens die jij bent, op een herkenbare manier van anderen onderscheidt. Draag je “business als merk” op je eigen, unieke manier uit via je marketing en trekt daardoor interessante klanten aan!

“…je concurrentiekracht vergroten, begint met vertrouwen hebben in jezelf: 100% overtuigd zijn van wat jou ondubbelzinnig de beste maakt in wat JIJ doet…”