Meer websitebezoekers, meer leads, meer verkopen

“…ontdek hoe je meer websitebezoekers krijgt, hoe je meer leads genereert en vervolgens meer verkopen realiseert...”

Inleiding – vier stappen voor meer websitebezoekers en meer verkopen

Het kan enorm frustrerend zijn “je hele ziel & zaligheid” in je business te steken, terwijl je mailinglijst maar niet wil groeien, laat staan dat je verkopen voldoende toenemen. Vaak zijn daar meerdere oorzaken voor aan te geven. In dit artikel bespreek ik vier stappen die elkaar logisch opvolgen en die je kunnen helpen bij het genereren van meer bezoekers op je website en meer sales:

  1. klantprobleem en klantbehoeften kennen én begrijpen
  2. je business helder positioneren
  3. je zichtbaarheid vergroten
  4. werken aan vertrouwen

Stap #1: klantprobleem en klantbehoeften kennen én begrijpen

Eén van de belangrijkste uitgangspunten om meer leads en sales te genereren, is dat je precies weet én begrijpt met welke problemen je doelgroep werkelijk worstelt. Problemen waarvan men bij wijze van spreken ’s nachts wakker ligt. Maar je moet natuurlijk ook exact weten welke resultaten je klanten nastreven nadat het probleem (door hun aankoop bij jouw onderneming) is opgelost. Dat is cruciaal. Immers: als je niet tot op detailniveau begrijpt welke problemen je doelgroep heeft en welke waarden men uiteindelijk nastreeft:

  • hoe kun je hen dan ooit de juiste oplossingen bieden en hen effectief helpen?
  • hoe kun je hen met je marketing dan ooit bereiken en raken?

Zolang je beide (probleem + resultaten) niet door en door kent, bestaat het gevaar dat het verband tussen klantprobleem/-behoefte enerzijds en je marketing anderzijds ontbreekt. Dan bestaat het gevaar dat je op je website, in je blogs, e-mailberichten en op je sociale media te algemene bewoordingen en omschrijvingen gebruikt die niet doordringen tot de kern van de zaak.

Kortom: onderzoek het werkelijke klantprobleem – werk het tot op detailniveau uit, inclusief de negatieve gevolgen zolang het probleem niet wordt opgelost. Maar zorg er ook voor dat je precies weet welke resultaten en “waarden” je doelgroep uiteindelijk nastreeft als men van jouw diensten en/of producten gebruik heeft gemaakt.

“…hoe beter je het werkelijke klantprobleem begrijpt, hoe beter je daar in je marketing op in kunt spelen…”

Stap #2: meer websitebezoekers door je business helder te positioneren

Een juiste positionering van je business is cruciaal voor het succes dat je nastreeft. Bij het positioneren gaat het vooral om de manier waarop jij je Brand (je MERK) in de markt zet. Daarbij gaat het er om hoe men jouw business ziet, ervaart en waarmee men jouw business associeert.

Eén van de invalshoeken die je daarvoor kunt gebruiken, is om je in je marketing te focussen op de waarden die jij je doelgroep uiteindelijk met je business biedt. Daardoor verleg je het accent naar de emotionele kant van je diensten en/of producten. Immers: achter elke dienst of achter elk product schuilt emotie. “Selling = Emotion”. Het gaat er dus niet om wat een dienst of product IS (de kenmerken), maar om de vraag wat het DOET: “waarde bieden”.

Een eenvoudig voorbeeld: als fitness coach kun je je business presenteren als mensen helpen hun overgewicht kwijt te raken. Maar je kunt het ook breder trekken en jezelf profileren als een fitness coach die mensen helpt op hun ideale gewicht te komen, waardoor zij zich veel gezonder en gelukkiger zullen voelen, hun zelfvertrouwen zal toenemen, makkelijker contacten zullen leggen met nieuwe mensen, et cetera.

Kortom: leg in je marketing vooral (ook) accent op de waarden die jij je doelgroep uiteindelijk met je business biedt. Daardoor zal men zich eerder voor jouw business interesseren, neemt het aantal websitebezoekers toe, en zal men zich sneller voor je mailinglijst inschrijven.

“…hoe meer relevante waarden jij je doelgroep biedt,
hoe groter de kans dat men bij JOU zal kopen…!”

Stap #3: je zichtbaarheid vergroten en meer websitebezoekers te krijgen

Sommige ondernemers zijn zó overtuigd van hun eigen kwaliteiten en de kwaliteit van hun diensten en/of producten (en meestal is dat ook terecht…!), dat ze denken dat orders gewoon niet kunnen uitblijven en verkoop min of meer “vanzelf” gaat. Maar helaas werkt dat in de praktijk toch meestal anders. Voordat men jouw website bezoekt en zich werkelijk voor je mailinglijst aanmeldt, zal men jouw boodschap toch vaak meerdere keren gezien en gelezen moeten hebben.

De kracht zit em wat dat betreft (en: zoals bekend) toch in de herhaling. Wil je werkelijk meer websitebezoekers en wil je werkelijk meer gaan verkopen?

Laat jezelf en je business dan voortdurend online zien. Zonder tussenpozen. Vergroot je zichtbaarheid, presenteer je business op een enthousiaste manier – zorg dat men constant en met regelmaat met je business wordt geconfronteerd.

Echter, het volgende is daarbij (vanzelfsprekend) wel van belang: nóg meer marketing op zich, is niet altijd de oplossing voor tegenvallende ondernemingsresultaten. Je resultaten zullen niet vanzelf beter worden als je je doelgroep maar blijft bestoken met je marketing vanuit de gedachte: hoe meer mensen met mijn business worden geconfronteerd en hoe vaker dat gebeurt, hoe sneller zij tot aankoop zullen overgaan. Niets is minder waar. Immers: zolang je je operationele marketing niet baseert op een sterk en attractief merk (“merkwaarden”) én op een gedegen marketingstrategie, zouden de resultaten van je vele marketinginspanningen wel eens kunnen tegenvallen.

Kortom: doe elke dag aan intensieve marketing – vergroot je zichtbaarheid. Voor je ’t weet is je prospectbestand opgedroogd. Maar baseer je operationele marketing (& sales) altijd op de essentie van je merk en op een goed doordachte marketingstrategie. 

Stap #4: werken aan vertrouwen

Voordat klanten werkelijk bij je kopen, doorlopen zij veelal het proces van “kennen => liken => vertrouwen”. Kort gezegd komt dat op het volgende neer: mensen leren jou en je business veelal kennen via je website, sociale media, enzovoorts. Het liken heeft dan bijvoorbeeld betrekking op hun inschrijving voor je nieuwsbrief, het aanvragen van een gratis eBook, of wat je dan ook gratis aanbiedt.

“Vertrouwen is de basis voor verkoop” wordt wel gezegd. Vertrouwen bouw je onder andere op door je potentiële klanten nog meer relevante gratis waarde te bieden. Hoe meer leerzame en interessante informatie je (gratis) aan je doelgroep biedt, hoe sneller men er ook van overtuigd raakt dat jij hun problemen echt begrijpt en dat jij hen met je dienstverlening de juiste oplossing voor hun problemen biedt. “Trust = power = sales”.

Kortom: ontwikkel krachtige content, focus op de oplossingen en waarden die jij hen uiteindelijk met je business biedt. Genereer meer traffic op je website, bied een gratis “feebie”, zodat potentiële klanten zich voor je mailinglijst inschrijven. Bouw een vertrouwensrelatie op met je prospects, verstrek hen leerzame informatie en laat hen vooral ook zien waarin jij je met je USP(‘s) echt van anderen onderscheidt. Inspireer je potentiële klanten, zodat ze jouw aanbod gewoon niet meer kunnen negeren

Meer websitebezoekers, meer leads, meer verkopen

“…ontdek hoe je meer websitebezoekers krijgt, hoe je meer leads genereert en vervolgens meer verkopen realiseert…”

Inleiding – vier stappen voor meer websitebezoekers en meer verkopen

Het kan enorm frustrerend zijn “je hele ziel & zaligheid” in je business te steken, terwijl je mailinglijst maar niet wil groeien, laat staan dat je verkopen voldoende toenemen. Vaak zijn daar meerdere oorzaken voor aan te geven.

In dit artikel bespreek ik vier stappen die elkaar logisch opvolgen en die je kunnen helpen bij het genereren van meer bezoekers op je website en meer sales:

  1. klantprobleem en klantbehoeften kennen én begrijpen
  2. je business helder positioneren
  3. je zichtbaarheid vergroten
  4. werken aan vertrouwen

Stap #1: klantprobleem en klantbehoeften kennen én begrijpen

Eén van de belangrijkste uitgangspunten om meer leads en sales te genereren, is dat je precies weet én begrijpt met welke problemen je doelgroep werkelijk worstelt. Problemen waarvan men bij wijze van spreken ’s nachts wakker ligt.

Maar je moet natuurlijk ook exact weten welke resultaten je klanten nastreven nadat het probleem (door hun aankoop bij jouw onderneming) is opgelost. Dat is cruciaal. Immers: als je niet tot op detailniveau begrijpt welke problemen je doelgroep heeft en welke waarden men uiteindelijk nastreeft:

  • hoe kun je hen dan ooit de juiste oplossingen bieden en hen effectief helpen?
  • hoe kun je hen met je marketing dan ooit bereiken en raken?

Zolang je beide (probleem + resultaten) niet door en door kent, bestaat het gevaar dat het verband tussen klantprobleem/-behoefte enerzijds en je marketing anderzijds ontbreekt.

Dan bestaat het gevaar dat je op je website, in je blogs, e-mailberichten en op je sociale media te algemene bewoordingen en omschrijvingen gebruikt die niet doordringen tot de kern van de zaak.

Kortom: onderzoek het werkelijke klantprobleem – werk het tot op detailniveau uit, inclusief de negatieve gevolgen zolang het probleem niet wordt opgelost.

Maar zorg er ook voor dat je precies weet welke resultaten en “waarden” je doelgroep uiteindelijk nastreeft als men van jouw diensten en/of producten gebruik heeft gemaakt.

“…hoe beter je het werkelijke klantprobleem begrijpt, hoe beter je daar in je marketing op in kunt spelen…”

Stap #2: meer websitebezoekers door je business helder te positioneren

Een juiste positionering van je business is cruciaal voor het succes dat je nastreeft. Bij het positioneren gaat het vooral om de manier waarop jij je Brand (je MERK) in de markt zet. Daarbij gaat het er om hoe men jouw business ziet, ervaart en waarmee men jouw business associeert.

Eén van de invalshoeken die je daarvoor kunt gebruiken, is om je in je marketing te focussen op de waarden die jij je doelgroep uiteindelijk met je business biedt. Daardoor verleg je het accent naar de emotionele kant van je diensten en/of producten.

Immers: achter elke dienst of achter elk product schuilt emotie. “Selling = Emotion”. Het gaat er dus niet om wat een dienst of product IS (de kenmerken), maar om de vraag wat het DOET: “waarde bieden”. 

Een eenvoudig voorbeeld: als fitness coach kun je je business presenteren als mensen helpen hun overgewicht kwijt te raken. Maar je kunt het ook breder trekken en jezelf profileren als een fitness coach die mensen helpt op hun ideale gewicht te komen, waardoor zij zich veel gezonder en gelukkiger zullen voelen, hun zelfvertrouwen zal toenemen, makkelijker contacten zullen leggen met nieuwe mensen, et cetera. 

Kortom: leg in je marketing vooral (ook) accent op de waarden die jij je doelgroep uiteindelijk met je business biedt. Daardoor zal men zich eerder voor jouw business interesseren, neemt het aantal websitebezoekers toe, en zal men zich sneller voor je mailinglijst inschrijven.

“…hoe meer relevante waarden jij je doelgroep biedt,
hoe groter de kans dat men bij JOU zal kopen…!”

Stap #3: je zichtbaarheid vergroten en meer websitebezoekers te krijgen

Sommige ondernemers zijn zó overtuigd van hun eigen kwaliteiten en de kwaliteit van hun diensten en/of producten (en meestal is dat ook terecht…!), dat ze denken dat orders gewoon niet kunnen uitblijven en verkoop min of meer “vanzelf” gaat.

Maar helaas werkt dat in de praktijk toch meestal anders. Voordat men jouw website bezoekt en zich werkelijk voor je mailinglijst aanmeldt, zal men jouw boodschap toch vaak meerdere keren gezien en gelezen moeten hebben.

De kracht zit em wat dat betreft (en: zoals bekend) toch in de herhaling. Wil je werkelijk meer websitebezoekers en wil je werkelijk meer gaan verkopen?

Laat jezelf en je business dan voortdurend online zien. Zonder tussenpozen. Vergroot je zichtbaarheid, presenteer je business op een enthousiaste manier – zorg dat men constant en met regelmaat met je business wordt geconfronteerd. 

Echter, het volgende is daarbij (vanzelfsprekend) wel van belang: nóg meer marketing op zich, is niet altijd de oplossing voor tegenvallende ondernemingsresultaten. 

Je resultaten zullen niet vanzelf beter worden als je je doelgroep maar blijft bestoken met je marketing vanuit de gedachte: hoe meer mensen met mijn business worden geconfronteerd en hoe vaker dat gebeurt, hoe sneller zij tot aankoop zullen overgaan.

Niets is minder waar. Immers: zolang je je operationele marketing niet baseert op een sterk en attractief merk (“merkwaarden”) én op een gedegen marketingstrategie, zouden de resultaten van je vele marketinginspanningen wel eens kunnen tegenvallen.

Kortom: doe elke dag aan intensieve marketing – vergroot je zichtbaarheid. Voor je ’t weet is je prospectbestand opgedroogd. Maar baseer je operationele marketing (& sales) altijd op de essentie van je merk en op een goed doordachte marketingstrategie. 

Stap #4: werken aan vertrouwen

Voordat klanten werkelijk bij je kopen, doorlopen zij veelal het proces van “kennen => liken => vertrouwen”. Kort gezegd komt dat op het volgende neer: mensen leren jou en je business veelal kennen via je website, sociale media, enzovoorts.

Het liken heeft dan bijvoorbeeld betrekking op hun inschrijving voor je nieuwsbrief, het aanvragen van een gratis eBook, of wat je dan ook gratis aanbiedt.

“Vertrouwen is de basis voor verkoop” wordt wel gezegd. Vertrouwen bouw je onder andere op door je potentiële klanten nog meer relevante gratis waarde te bieden.

Hoe meer leerzame en interessante informatie je (gratis) aan je doelgroep biedt, hoe sneller men er ook van overtuigd raakt dat jij hun problemen echt begrijpt en dat jij hen met je dienstverlening de juiste oplossing voor hun problemen biedt. “Trust = power = sales”. 

Kortom: ontwikkel krachtige content, focus op de oplossingen en waarden die jij hen uiteindelijk met je business biedt. Genereer meer traffic op je website, bied een gratis “feebie”, zodat potentiële klanten zich voor je mailinglijst inschrijven.

Bouw een vertrouwensrelatie op met je prospects, verstrek hen leerzame informatie en laat hen vooral ook zien waarin jij je met je USP(‘s) echt van anderen onderscheidt. Inspireer je potentiële klanten, zodat ze jouw aanbod gewoon niet meer kunnen negeren