Hoe je als ondernemer moet omgaan met kritiek van anderen
“…kritiek krijgen hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap…”
Ontdek hoe je op de juiste manier leert omgaan met kritiek die je ook als ondernemer wel eens krijgt. Hanteer de juiste mindset: relativeren en leren.
Elke ondernemer heeft op de één of andere manier wel eens te maken (gehad) met kritiek van anderen – kritiek als uiting van afkeuring.
Negatieve kritiek kan in principe frustreren en impact hebben op je stemming of functioneren. Je voelt je misschien persoonlijk aangevallen of afgewezen – het maakt je kwetsbaar of onzeker. En mogelijk is dat reden om jezelf en/of je business dan maar niet (meer) al te prominent te presenteren. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Omgaan met kritiek: probeer te relativeren
Trek je in eerste instantie niet teveel aan van de kritiek. Ga er boven staan. Ga nooit direct in de verdediging of tegenaanval. Zeker niet als je door die afkeuring toch enigszins gefrustreerd bent geraakt. Probeer los te komen van emoties die als een reflex bij je opkomen en leer objectief te kijken naar wat er werkelijk wordt gezegd. Trek niet te snel allerlei conclusies.
Probeer eerst eens te relativeren. Immers: de mening of negatieve kritiek van een ander is in principe altijd een reflectie van zijn eigen belevingswereld. Je weet het niet: mogelijk worden zijn negatieve opmerkingen wel gevoed door bepaalde onzekerheden, frustraties of jaloersheid. Of misschien wil hij zich (ten koste van jou en ten gunste van zichzelf) wel presenteren als de betweter, als iemand die zijn eigen “waarheid” opvat als enige waarheid. Volledig subjectief, dus. En welke waarde moet je dan aan die subjectiviteit hechten?
Leren omgaan met kritiek: begin bij jezelf
Maar goed, laat “die ander die kritiek levert” in eerste instantie maar buiten beschouwing. Het is sowieso lastig om hem of haar wat dat betreft goed te beoordelen, want mogelijk is jouw oordeel weer gebaseerd op allerlei aannames, die je zelf ook niet goed kunt onderbouwen
Begin daarom bij jezelf. Leg de verantwoordelijkheid bij jezelf. JIJ kiest hoe je met kritiek van anderen omgaat. Anderen kunnen jou niet veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe jij zelf met de mening of kritiek van anderen omgaat. Vraag je dan ook af met welke mindset jij die kritiek benadert, én hoe je jouw mindset zo nodig kunt veranderen.
Identificeer jezelf niet direct met de kritiek die je krijgt. En ga je er al helemaal niet naar gedragen: pas je eigen standpunt of presentatie niet volledig en klakkeloos aan. Dat is echt het meest onverstandige wat je kunt doen!
Voorkom dat je eigenwaarde en zelfvertrouwen teveel afhankelijk worden van wat anderen van jou vinden, óf: wat jij DENKT wat anderen van jou vinden. Want: klopt dat beeld van anderen dan wel met jouw zelfbeeld?
“…BEN JIJ WAT JIJ DENKT WAT ANDEREN DENKEN DAT JIJ BENT…?
Maar vraag je ook af waarom die kritiek (mogelijk) toch bepaalde impact op jou heeft. Is die negatieve opmerking deels dan toch terecht; zit er misschien dan toch een kern van waarheid in? Twijfel je misschien toch teveel aan jezelf, aan je eigen deskundigheid, aan de kwaliteit van je business, of aan de manier waarop jij jezelf en je business presenteert?
En is die twijfel dan wel terecht? Of worden je twijfels ingegeven door allerlei gedachtekronkels die je ten onrechte voor jezelf hebt gecreëerd?
Omgaan met kritiek…: wat kun je er zelf van leren?
Maar vanzelfsprekend kun je kritiek ook zien als kans om er iets van te leren, als kans om er ZELF beter van te worden. Mogelijk moet je je business toch op onderdelen aanpassen en/of je presentatie deels anders formuleren. Maar dat kun jij zelf natuurlijk het beste beoordelen
Reageer, zo je wilt, op de kritiek. Maar wees assertief. Verwoord je reactie dan in de “ik-vorm”. Voor de ander is dan duidelijk dat het jouw mening, ervaring of waarneming is (en dat je die niet persé aan een ander wilt opleggen).
Ga jezelf nooit verontschuldigen of verdedigen. En wring je niet in allerlei bochten om je gelijk alsnog te krijgen. En als de kritiek terecht is, geef dat dan ook gewoon toe (hoewel dat voor sommige mensen zóóóó moeilijk is…;-(. Bedank de ander dan voor de terechte kritiek en ga ermee aan de slag.
Welke kritiek je ook krijgt: blijf altijd (dichtbij) jezelf
Kortom: wees nooit volledig afhankelijk van wat anderen van jou of je business vinden. Stel je niet te kwetsbaar op – ga uit van je eigen positieve bedoelingen én van de kwaliteit die jij je doelgroep met je business biedt
Profileer jezelf én je business op JOUW manier. Presenteer de ZELF die je bent. Er is maar één JIJ. En niemand kan “jouw ik” beter zijn dan jijzelf.
Wees transparant, wees echt én oprecht. Blijf altijd (dichtbij) jezelf. Doe het op jouw manier – wat anderen er ook van vinden.
Niet iedereen zal jou respecteren, leuk of aardig vinden. Niet iedereen zal jou altijd begrijpen. Niet iedereen weet hoe hard jij er soms voor moet knokken om te bereiken wat je hebt bereikt, of nog wilt bereiken.
Dus die waardering is er van die ander sowieso niet altijd. Dat hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap. Ga er verstandig mee om. Op jouw manier.
Succes met je Business. Enjoy! Groet, Jan.
Hoi, ik ben Jan Verhoef. Ik bied unieke en de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor ondernemers, verkopers, leidinggevenden en overige managers.