Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

vind je verkopen lastig...?

"...breng dan eerst voldoende structuur aan in je verkoopgesprek en ontdek hoe je op een onbevangen, niet-pusherige manier met gemak veel méér kunt verkopen..."

***

Vind je verkopen lastig? Dat is nergens voor nodig

Verkopen is voor veel mensen vaak nog een heet hangijzer. Dat geldt zeker als verkopen niet tot je corebusiness behoort. Verkopen roept de nodige weerstand op en veroorzaakt niet zelden onzekere (angst)gevoelens en kopzorgen…; maar dat is echt niet nodig, integendeel. Ontdek hoe je met veel meer plezier een professioneel verkoopgesprek voert, hoe je de klant nog beter kunt helpen en hoe je daardoor met gemak veel meer kunt verkopen.

*****

Structuur aanbrengen in het gehele verkooptraject

Een belangrijke reden waarom sommigen verkopen niet echt leuk vinden, is dat zij de systematiek achter verkopen nog niet voldoende beheersen. En dat kan hen onzeker maken. Verkopen is (naar mijn idee) geen kunstje dat je zomaar even uit de kast haalt, om het vervolgens succesvol in elke willekeurige situatie te kunnen toepassen. Nee, verkopen is een vak en in het verkopen zelf zit een bepaalde systematiek.

Die systematiek heeft allereerst betrekking op de vier fasen die je wat dat betreft chronologisch doorloopt. Zonder daar nu al te diep op in te gaan, zijn die vier fasen:

  • 1. de voorbereiding op je eerstvolgende verkoopgesprek
  • 2. je kennismaking bij je nieuwe klant
  • 3. achterhalen wat de klant nu werkelijk wil
  • 4. het verkoopgesprek succesvol afsluiten

*****

*****

Structuur aanbrengen in je verkoopvragen

Maar je kunt nog meer structuur aanbrengen in je verkoopgesprek. En dan gaat het om de verkoopvragen die je de klant (met name tijdens de 3e en 4e fase) stelt. Ook in het stellen van verkoopvragen zit een bepaalde systematiek en logica. Het stellen van de juiste verkoopvragen op het juiste moment is een kunst op zich en vormt een belangrijke basis voor een positieve uitkomst van het verkoopgesprek. De verschillende vragensoorten die ik onderscheid, zijn:

  • 1. situatievragen
  • 2. probleemvragen
  • 3. gevolgvragen
  • 4. voordeelvragen

*****

 

De verkoopsystematiek is geen doel op zichzelf

Overigens: het aanleren en correct toepassen van de systematiek is geen doel op zich, maar hooguit een middel om je doelen te bereiken: 1. de klant zo goed mogelijk willen helpen - 2. de order binnenhalen

Je moet de systematiek dus min of meer automatsich beheersen en als vanzelfsprekend kunnen toepassen. Anders bestaat het gevaar dat je tijdens het verkoopgesprek teveel moet nadenken en daardoor bijvoorbeeld te weinig “oog en oor” hebt voor de klant. Vergelijk het wat dat betreft met autorijden: als je teveel zou moeten nadenken bij de handelingen die je moet verrichten (schakelen, remmen, knipperlicht, etc.) dan heb je waarschijnlijk te weinig oog hebt voor wat er op de weg gebeurt, laat staan dat je tijdig op bepaalde situaties kunt anticiperen. Zo is het ook met verkopen.

***

Pippeling 52
2771 PJ Boskoop
06 21 86 00 44
admin@verkoopstrategie.nl

*****

4 blog categorieën

*****

online cursus Effectief Verkopen...=>

Wil je nog meer weten over het voeren van een succesvol verkoopgesprek?

Vraag de Gratis Minicursus (PDF) Succesvol Verkopen aan. De Minicursus gaat over de belangrijkste uitgangspunten & basisprincipes van klantgericht verkopen. Ontdek welke verkoopstrategie, verkooptactieken en verkooptechnieken je moet toepassen voor optimaal verkoopresultaat.

"...ontdek hoe je op een onbevangen manier het meeste rendement haalt uit je verkoopgesprekken...!"

***

Even voorstellen:

Ik ben Jan Verhoef, eigenaar van Sales Force Consulting. Ik help ambitieuze Mkb-ondernemers, zoals jij, met het perfect combineren van ontspannen én succesvol ondernemen. Maak voor eens en voor altijd een einde aan dat voortdurend jachten en jagen, til je onderneming naar een volgend niveau en maak je persoonlijke doelstellingen en ambities stap voor stap waar (de reden waarom je ooit voor jezelf bent begonnen, toch...?).

Ik help je graag vanuit een aantal verschillende invalshoeken om het ondernemen voor jou zoveel leuker te maken. En wat mij betreft gaat het daarbij om een aantal cruciale gebieden, die in de kern bepalend zijn voor het succes van je onderneming: het maken van een overkoepelend Bedrijfsplan MKB, klantgerichtheid, klantgerichte sales en coachend leidinggeven.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *