De 4 bouwstenen van je merk als stevig fundament voor structurele businessgroei

met een attractief merk trek je de juiste klanten aan!

“…met de 4 bouwstenen van je merk kun je écht uitblinken in de markt waarin je concurreert. De kracht van je merk is een afspiegeling van de kwaliteit van je totale business…”

je MERK – wat is een merk…?

Je merk is niet “iets tastbaars” en is niet hetzelfde als je diensten en/of producten. En je merk beperkt zich ook niet tot je logo of huisstijl. Nee, je merk is veel meer. Je merk geeft aan wie je bent en waarin jij je van anderen op een unieke manier onderscheidt. Je merk voegt waarde toe aan je dienst en/of product, die niet direct in je product of dienst zelf ligt. Een toegevoegde, immateriële waarde dus. Ook de term “brand-added value” wordt vaak gebruikt. De immateriële waarde van je merk is uiteindelijk belangrijker dan de materiële waarde van je dienst en/of product.

Je merk gaat over herkenning en een gevoel dat mensen ervaren bij je business; je merk is een mentale positie in het hoofd van je doelgroep; je merk gaat over de associaties die jouw totale business bij je doelgroep oproept.

4 bouwstenen van je merk

Je kunt het abstracte begrip merk praktisch en concreet maken, met vier zogenoemde bouwstenen van een merk:

  1. merkwaarden: kort gezegd zijn dat de beloften die jij doet (de resultaten die men bereikt), als men van jouw diensten of producten gebruik maakt. Wat zijn de waarden van jouw merk en in hoeverre sluiten ze aan bij de waarden en doelen van je doelgroep?
  2. merkpersoonlijkheid: de associaties die jouw merk bij je doelgroep oproept wanneer zij (voor het eerst) in contact komen met je business
  3. merkonderscheid: je Unique Selling Point(‘s) – jouw “superkracht”, waarmee je je op een unieke manier van anderen onderscheidt
  4. merkidentiteit: je logo, webdesign, huisstijl, etc.

je merk vormt belangrijke input voor je marketing

Veel ondernemers weten niet dat zij een merk hebben en hun merk zijn. En dat is jammer, want je MERK is dé basis voor structurele businessgroei. Ondernemen is méér is dan het aanbieden en verkopen van je diensten en/of producten. Ondernemen zou ik eerder omschrijven als het winstgevend exploiteren van je merk.

Je merk vormt belangrijke input voor je marketing én loopt er als rode draad dwars door heen. Met andere woorden: je merk is de verbindende schakel tussen je eigen business en je doelgroep(en). Als het met je business nog niet zo lekker loopt, dan is het verstandig om allereerst eens kritisch naar je merk en je marketing te kijken. In die zin is marketing misschien wel de belangrijkste discipline binnen je bedrijfsvoering.

Door je merk op de juiste manier uit te dragen, ontstaat bij je doelgroep een positieve merkbeleving: alles wat mensen denken, voelen en zeggen over je business. In die zin is je merk het fundament voor een succesvolle business – een fundament waar je voortdurend aan moet werken.

Werk voortdurend aan het versterken van je Merk, zodat er bij je doelgroep een POSITIEVE MERKBELEVING ontstaat, waardoor zij sneller interesse in je business tonen (websitebezoek, inschrijven op mailinglijst, etc.)…!

De 4 bouwstenen van je merk als stevig fundament voor structurele businessgroei

met een attractief merk trek je de juiste klanten aan!

“…met de 4 bouwstenen van je merk kun je écht uitblinken in de markt waarin je concurreert.

De kracht van je merk is een afspiegeling van de kwaliteit van je totale business…”

je MERK – wat is een merk…?

Je merk is niet “iets tastbaars” en is niet hetzelfde als je diensten en/of producten. En je merk beperkt zich ook niet tot je logo of huisstijl. Nee, je merk is veel meer. Je merk geeft aan wie je bent en waarin jij je van anderen op een unieke manier onderscheidt.

Je merk voegt waarde toe aan je dienst en/of product, die niet direct in je product of dienst zelf ligt. Een toegevoegde, immateriële waarde dus. Ook de term “brand-added value” wordt vaak gebruikt. De immateriële waarde van je merk is uiteindelijk belangrijker dan de materiële waarde van je dienst en/of product. 

Je merk gaat over herkenning en een gevoel dat mensen ervaren bij je business; je merk is een mentale positie in het hoofd van je doelgroep; je merk gaat over de associaties die jouw totale business bij je doelgroep oproept.

4 bouwstenen van je merk

Je kunt het abstracte begrip merk praktisch en concreet maken, met vier zogenoemde bouwstenen van een merk:

  1. merkwaarden: kort gezegd zijn dat de beloften die jij doet (de resultaten die men bereikt), als men van jouw diensten of producten gebruik maakt. Wat zijn de waarden van jouw merk en in hoeverre sluiten ze aan bij de waarden en doelen van je doelgroep?
  2. merkpersoonlijkheid: de associaties die jouw merk bij je doelgroep oproept wanneer zij (voor het eerst) in contact komen met je business
  3. merkonderscheid: je Unique Selling Point(‘s) – jouw “superkracht”, waarmee je je op een unieke manier van anderen onderscheidt
  4. merkidentiteit: je logo, webdesign, huisstijl, etc.

je merk vormt belangrijke input voor je marketing

Veel ondernemers weten niet dat zij een merk hebben en hun merk zijn. En dat is jammer, want je MERK is dé basis voor structurele businessgroei.

Ondernemen is méér is dan het aanbieden en verkopen van je diensten en/of producten. Ondernemen zou ik eerder omschrijven als het winstgevend exploiteren van je merk.

Je merk vormt belangrijke input voor je marketing én loopt er als rode draad dwars door heen. Met andere woorden: je merk is de verbindende schakel tussen je eigen business en je doelgroep(en).

Als het met je business nog niet zo lekker loopt, dan is het verstandig om allereerst eens kritisch naar je merk en je marketing te kijken. In die zin is marketing misschien wel de belangrijkste discipline binnen je bedrijfsvoering.

Door je merk op de juiste manier uit te dragen, ontstaat bij je doelgroep een positieve merkbeleving: alles wat mensen denken, voelen en zeggen over je business. In die zin is je merk het fundament voor een succesvolle business – een fundament waar je voortdurend aan moet werken. 

Werk voortdurend aan het versterken van je Merk, zodat er bij je doelgroep een POSITIEVE MERKBELEVING ontstaat, waardoor zij sneller interesse in je business tonen (websitebezoek, inschrijven op mailinglijst, etc.)…!