Je ideale klant aantrekken

definieer je ideale klant en draag je onderscheidende waarden uit

“…zorg voor een optimale match tussen je helder gedefineerde doelgroep en de onderscheidende waarden die jij met je business biedt…”

richt je alleen op je ideale klant…!

Elke ondernemer wil in principe zoveel mogelijk ideale klanten aantrekken en bedienen. Maar: wie is dan je ideale klant? Hoe definieer en vind je je ideale klant? Het beantwoorden van deze vragen is misschien wel één van de belangrijkste factoren voor een gezonde exploitatie van je business.

Maar optimale kennis van je doelgroep op zich is niet voldoende. Het gaat vanzelfsprekend ook om de match tussen jouw ideale klant en de waarden die jij hem met je business kunt bieden. In dit artikel kun je daar meer over lezen:

1. het definiëren van je ideale klant

2. de onderscheidende waarden van je business

het definiëren van je ideale klant

Je ideale klant is niet zomaar iemand die mogelijk interesse heeft in je diensten en/of producten en bereid is daarvoor te betalen. Nee, je ideale klant (maar daarmee vertel ik je niets nieuws…) is iemand (B2C) of een onderneming (B2B) met bepaalde kenmerken, bijvoorbeeld qua bedrijfsgrootte, van een bepaalde leeftijd, sekse, achtergrond, iemand die specifieke problemen heeft en wil oplossen, etc. En hoe specifieker jij allerlei relevante kenmerken definieert, hoe groter de kans dat je de juiste klanten kunt benaderen.

Anders gezegd: hoe beter jij je markt segmenteert:

– hoe beter je de concurrentie leert kennen

– hoe gerichter je potentiële klanten kunt benaderen en bedienen

– hoe efficiënter en effectieve je al je beschikbare middelen kun inzetten

de onderscheidende waarden van je business

Als je eenmaal de meest relevante criteria op B2B- en/of op B2C-niveau hebt gedefinieerd, kun je hieruit het beeld van je ideale klant afleiden. Maar er is meer. Om de juiste klanten aan te trekken, moet je voor je doelgroep (onder andere) ook exact kunnen verwoorden wat jij hem of haar zoal hebt te bieden: welke toegevoegde waarden. En: waarin jouw business zich nu écht onderscheidt van al die andere ondernemingen en waarom hij of zij juist daarom juist met jou in zee moet gaan!

Beschrijf je diensten en/of producten, inclusief geboden “serviceaspecten”, daarom nooit alleen in termen van kenmerken en eigenschappen. Nee, beschrijf je business (ook) altijd in termen van voordelen en (toegevoegde) waarden voor je klanten.

Want uiteindelijk koopt een klant, omdat hij daarmee bepaalde waarden nastreeft: kennis, efficiency, effectiviteit, structuur, orde, ambitie, onafhankelijkheid, ontwikkeling, gezondheid, ontspanning, hoop, geluk, gemak, et cetera