Ondernemen en vooroordelen – ga er bewust mee om!

“…ga als ondernemer bewust om met oordelen en vooroordelen, zowel VAN als OVER jezelf: het helpt je om jezelf en je onderneming verder te ontwikkelen…!”

oordelen en vooroordelen

Hoewel er over onderstaande onderwerpen in principe heel veel valt te vertellen, gaat dit artikel op hoofdlijnen over:

  1. (voor)oordelen die je over anderen hebt
  2. (voor)oordelen die anderen over jou hebben (en jouw reactie daarop)

(voor)oordelen die jij over een ander hebt

Hoe vaak komt het niet voor dat we een oordeel over een ander hebben, zonder dat we dat oordeel eigenlijk voldoende kunnen onderbouwen. Het oordeel is dan eerder een vooroordeel: een (vaak: negatieve…?) gedachte, die lang niet altijd “ergens” op gebaseerd is. Bijvoorbeeld:

  • mensen uit Groningen en Friesland zijn star en introvert
  • iemand die veel snoept, zit niet echt lekker in zijn vel
  • het sombere herfstweer maakt mensen altijd depressief
  • verkopers zijn altijd van die “gladde jongens”

In tegenstelling tot een vooroordeel, zijn oordelen standpunten die je op basis van feitelijke kennis en/of ervaring inneemt. Vooroordelen kunnen negatieve invloed hebben op onderlinge menselijke verhoudingen. Niet alleen in het alledaagse leven, maar ook binnen het ondernemerschap kunnen ze leiden tot irritaties, wantrouwen, onbegrip, jaloezie, omzetverlies, et cetera.

Daarom is het, kort gezegd, verstandig om je bewust te worden van je eigen vooroordelen, voordat je (zonder keiharde feiten) handelt of bepaalde acties onderneemt naar anderen toe.

“…het is vaak makkelijker om kritiek op een ander te leveren, dan positieve dingen van hem of haar te noemen…”

(voor)oordelen die anderen over jou hebben

Het is bijna onvermijdelijk dat je, zeker als je als ondernemer ook online actief bent, reacties van andere ondernemers krijgt. En dat kan zijn in de vorm van waardering en/of (negatieve) kritiek. Hoe kun je daar het beste op reageren?

WAARDERING & ERKENNING:
Elk mens, en dus ook elke ondernemer, vindt het meestal leuk om zo nu en dan een welgemeend compliment van een ander te krijgen. Zeker als je ook zelf trots bent op de kwaliteit van je business en op de positieve resultaten die je zelf en jouw klanten daardoor behalen.

Oké, een complimentje is leuk, kan interessant zijn. Maar naast het ontvangen van complimenten, hechten sommige ondernemers soms ook (overdreven…?) veel waarde aan erkenning en waardering – aan hun status en aanzien in de markt. Dat streelt hun ego, ook al geven ze dat niet altijd openlijk toe. Maar wees er ook weer niet té afhankelijk van: “…als je te afhankelijk bent van erkenning en waardering, ben je teveel afhankelijk van anderen – en ondernemers willen meestal niet afhankelijk van anderen zijn…!” 

NEGATIEVE KRITIEK EN JOUW REACTIE DAAROP:
Niet iedereen zal jou altijd respecteren, leuk of aardig vinden. Niet iedereen zal jou altijd begrijpen, hoe duidelijk je jouw boodschap ook communiceert. En niet iedereen weet hoe hard jij er als ondernemer soms voor moet knokken om te bereiken wat je hebt bereikt en/of nog wilt bereiken.

Maar ook kritiek van anderen hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap: terechte of onterechte kritiek, op basis van een onderbouwd oordeel, of op basis van slechts een ondoordacht vooroordeel.

De mening van een ander kan ons raken, dat klopt. En daar zijn we de ene keer gevoeliger voor dan een andere keer. Dat is ook vaak afhankelijk van onze eigen stemming op dat moment.

Maar bedenk wel: de mening van die ander is slechts een perceptie. Elk mens bekijkt jouw wereld vanuit zijn of haar eigen wereld. De mening van de ander is slechts een reflectie van zijn of haar eigen belevingswereld.

Bovendien: waarom zou jij je die kritiek van anderen (altijd…) aantrekken? Hoe belangrijk is het voor jou wat anderen van je vinden? Waarom hecht je meer waarde aan de mening van een ander, dan aan je eigen mening of deskundigheid? Hoe komt dat dan? Ben je zelf misschien onzeker, twijfel je aan jezelf?

Niet doen, dus! Leg de verantwoordelijkheid bij jezelf: JIJ kiest er zelf voor hoe je met kritiek van anderen omgaat: andere mensen kun je niet veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je zelf met de mening of kritiek van anderen omgaat, met welke mindset je er naar kijkt – en: hoe je die mindset zo nodig kunt veranderen. Als je overtuigd bent van jezelf, van je eigen kennis, mogelijkheden, expertise, et cetera, dan is het toch niet altijd belangrijk wat anderen van jou vinden?

Voorkom in ieder geval dat je eigenwaarde en zelfvertrouwen (te) afhankelijk zijn of worden van wat anderen van je vinden, of van wat jij denkt dat anderen over je vinden. Klopt dat beeld dat anderen van jou schetsen wel? En: in hoeverre ga jij je er, als een soort self fulfilling prophecy, ook naar gedragen?

Neem afstand van wat jij denkt wat anderen van je denken. Ga altijd uit van je eigen kracht – blijf in ieder geval trouw aan jezelf, aan de persoonlijke waarden die voor jou belangrijk zijn in het leven – ook als ondernemer!

Ondernemen en vooroordelen – ga er bewust mee om!

“…ga als ondernemer bewust om met oordelen en vooroordelen, zowel VAN als OVER jezelf: het helpt je om jezelf en je onderneming verder te ontwikkelen…!”

oordelen en vooroordelen

Hoewel er over onderstaande onderwerpen in principe heel veel valt te vertellen, gaat dit artikel op hoofdlijnen over:

  1. (voor)oordelen die je over anderen hebt
  2. (voor)oordelen die anderen over jou hebben (en jouw reactie daarop)

(voor)oordelen die jij over een ander hebt

Hoe vaak komt het niet voor dat we een oordeel over een ander hebben, zonder dat we dat oordeel eigenlijk voldoende kunnen onderbouwen.

Het oordeel is dan eerder een vooroordeel: een (vaak: negatieve…?) gedachte, die lang niet altijd “ergens” op gebaseerd is. Bijvoorbeeld:

  • mensen uit Groningen en Friesland zijn star en introvert
  • iemand die veel snoept, zit niet echt lekker in zijn vel
  • het sombere herfstweer maakt mensen altijd depressief
  • verkopers zijn altijd van die “gladde jongens”

In tegenstelling tot een vooroordeel, zijn oordelen standpunten die je op basis van feitelijke kennis en/of ervaring inneemt.

Vooroordelen kunnen negatieve invloed hebben op onderlinge menselijke verhoudingen. Niet alleen in het alledaagse leven, maar ook binnen het ondernemerschap kunnen ze leiden tot irritaties, wantrouwen, onbegrip, jaloezie, omzetverlies, et cetera.

Daarom is het, kort gezegd, verstandig om je bewust te worden van je eigen vooroordelen, voordat je (zonder keiharde feiten) handelt of bepaalde acties onderneemt naar anderen toe.

“…het is vaak makkelijker om kritiek op een ander te leveren, dan positieve dingen van hem of haar te noemen…”

(voor)oordelen die anderen over jou hebben

Het is bijna onvermijdelijk dat je, zeker als je als ondernemer ook online actief bent, reacties van andere ondernemers krijgt. En dat kan zijn in de vorm van waardering en/of (negatieve) kritiek. Hoe kun je daar het beste op reageren?

WAARDERING & ERKENNING:
Elk mens, en dus ook elke ondernemer, vindt het meestal leuk om zo nu en dan een welgemeend compliment van een ander te krijgen. Zeker als je ook zelf trots bent op de kwaliteit van je business en op de positieve resultaten die je zelf en jouw klanten daardoor behalen. 

Oké, een complimentje is leuk, kan interessant zijn. Maar naast het ontvangen van complimenten, hechten sommige ondernemers soms ook (overdreven…?) veel waarde aan erkenning en waardering – aan hun status en aanzien in de markt. Dat streelt hun ego, ook al geven ze dat niet altijd openlijk toe.

Maar wees er ook weer niet té afhankelijk van: “…als je te afhankelijk bent van erkenning en waardering, ben je teveel afhankelijk van anderen – en ondernemers willen meestal niet afhankelijk van anderen zijn…!” 

NEGATIEVE KRITIEK EN JOUW REACTIE DAAROP:
Niet iedereen zal jou altijd respecteren, leuk of aardig vinden. Niet iedereen zal jou altijd begrijpen, hoe duidelijk je jouw boodschap ook communiceert. En niet iedereen weet hoe hard jij er als ondernemer soms voor moet knokken om te bereiken wat je hebt bereikt en/of nog wilt bereiken. 

Maar ook kritiek van anderen hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap: terechte of onterechte kritiek, op basis van een onderbouwd oordeel, of op basis van slechts een ondoordacht vooroordeel.

De mening van een ander kan ons raken, dat klopt. En daar zijn we de ene keer gevoeliger voor dan een andere keer. Dat is ook vaak afhankelijk van onze eigen stemming op dat moment.

Maar bedenk wel: de mening van die ander is slechts een perceptie. Elk mens bekijkt jouw wereld vanuit zijn of haar eigen wereld. De mening van de ander is slechts een reflectie van zijn of haar eigen belevingswereld.

Bovendien: waarom zou jij je die kritiek van anderen (altijd…) aantrekken? Hoe belangrijk is het voor jou wat anderen van je vinden? Waarom hecht je meer waarde aan de mening van een ander, dan aan je eigen mening of deskundigheid? Hoe komt dat dan? Ben je zelf misschien onzeker, twijfel je aan jezelf?

Niet doen, dus! Leg de verantwoordelijkheid bij jezelf: JIJ kiest er zelf voor hoe je met kritiek van anderen omgaat: andere mensen kun je niet veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je zelf met de mening of kritiek van anderen omgaat, met welke mindset je er naar kijkt – en: hoe je die mindset zo nodig kunt veranderen.

Als je overtuigd bent van jezelf, van je eigen kennis, mogelijkheden, expertise, et cetera, dan is het toch niet altijd belangrijk wat anderen van jou vinden?

Voorkom in ieder geval dat je eigenwaarde en zelfvertrouwen (te) afhankelijk zijn of worden van wat anderen van je vinden, of van wat jij denkt dat anderen over je vinden. Klopt dat beeld dat anderen van jou schetsen wel? En: in hoeverre ga jij je er, als een soort self fulfilling prophecy, ook naar gedragen?

Neem afstand van wat jij denkt wat anderen van je denken. Ga altijd uit van je eigen kracht – blijf in ieder geval trouw aan jezelf, aan de persoonlijke waarden die voor jou belangrijk zijn in het leven – ook als ondernemer!