Je ondernemingsresultaten verbeteren
– breng optimale samenhang aan tussen je merk en je marketing
Twee (van de vele…) grootheden die binnen je bedrijfsvoering sterk met elkaar moeten samenhangen om je resultaten verder te verbeteren:
1. je unieke merk
2. onderscheidende, magische marketing
1. je ondernemingsresultaten verbeteren op basis van je Personal Brand
Eén van de belangrijkste oorzaken van tegenvallende ondernemingsresultaten is, dat veel ondernemers hun business voornamelijk profileren in termen van kenmerken en eigenschappen. Daarmee bedoel ik dat zij slechts een feitelijke opsomming geven van de diensten en/of producten die ze hun doelgroep(en) bieden.
Maar je (potentiële) klanten zijn, als zij op zoek gaan naar een oplossing voor hun problemen, in eerste instantie helemaal niet geïnteresseerd in WAT jij hen allemaal hebt te bieden. Bovendien: met een presentatie van je diensten en/of (online) producten alléén kun je je niet voldoende onderscheiden. Immers, er zijn vele anderen in de markt die dezelfde diensten aanbieden als jij. Daarmee maak je dus niet echt het verschil.
Om de aandacht van je potentiële klanten te trekken, moet je hen vooral duidelijk maken tot welke RESULTATEN en toegevoegde WAARDE(n) jouw business in relatie tot hun problemen leidt. Dat doe je door je onderneming te profileren op basis van je Personal Brand (je Merk). Stop met het promoten van je diensten en/of producten, maar promoot je Brand.
Je kunt je Merk onder andere concreet maken en definiëren aan de hand van zogenoemde merkwaarden. Merkwaarden vormen het fundament en de kern van je business. Merkwaarden geven aan waar je onderneming voor staat en verwijzen naar de resultaten die je klanten behalen als zij van jouw dienstverlening gebruik maken.
Met je Merk kun je je (dus) echt onderscheiden in de markt. Maar je kunt (of: je MOET) dat onderscheid nog verder versterken door je Brand op je eigen unieke, persoonlijke manier te communiceren aan je doelgroep. Dat doe je door het concretiseren van de persoonlijkheid van je merk. Met je merkpersoonlijkheid beïnvloed je de emoties en associaties die jouw business bij je (potentiële) klanten oproept. En daarmee vergroot je hun interesse in jouw onderneming.
2. je ondernemingsresultaten verbeteren door onderscheidende, magische marketing
Een tweede belangrijke oorzaak van tegenvallende ondernemingsresultaten is, dat veel ondernemers direct vanuit hun marketingstrategie (…áls ze die al hebben…), hun markt bewerken via sociale media, online advertentiecampagnes, webinars, enzovoorts. Uitgangspunt daarbij vormt dan de gedachte (hún gedachte) dat nog meer marketing dé oplossing is voor tegenvallende ondernemingsresultaten. Immers, zo redeneert men dan, hoe meer mensen met mijn business worden geconfronteerd én hoe vaker dat gebeurt, hoe sneller zij tot aankoop zullen overgaan. Maar niets is minder waar!
Nee, je moet je Marketing altijd baseren op je Personal Brand – dat maakt je Marketing uniek en daarmee onderscheidend. Als je je marketingstrategie en je dagelijkse, operationele marketing niet baseert op je attractieve Merk wordt het veelal een lastig verhaal.
Als dat verband (tussen merk en marketing) ontbreekt, blijven je merk, je marketingstrategie en je operationele marktbewerking afzonderlijke grootheden, terwijl ze elkaar juist moeten aanvullen en versterken!
Je Personal Brand vormt dus cruciale input voor je marketing. Met je Personal Brand als input, creëer je briljante, magische marketing. Neem geen genoegen meer met alledaagse middelmatige marketing, zoals zoveel anderen misschien wel doen. Ontwikkel op basis van je Merk je eigen, unieke en onderscheidende “Magic Marketing Masterpiece” en trek met je meesterwerk de aandacht en interesse van je ideale klant.
Wij bieden de meest praktische online cursussen (via E-learning) voor Zelfstandige Professionals.
Al onze concepten zijn gebaseerd op onze Pijlers van Succesvol Ondernemerschap…=>>